Bladder cancer

הערכת סמנים בשתן אינה מסייעת באבחנת ממאירות שלפוחית השתן (Ann Intern Med)

התקווה כי סמנים בשתן ישמשו כחלופה לא-פולשנית לציסטוסקופיה לאבחנת ממאירות של שלפוחית השתן נתקלה במכשול משמעותי, לאחר שסקירה שיטתית ומטה-אנליזה קבעה כי הבדיקות הזמינות כיום אינן מדויקות דיו בכדי להחליף את אמצעי הבדיקה הסטנדרטיים. ממצאי הסקירה פורסמו במהלך חודש אוקטובר בכתב העת Annals of Internal Medicine.

הסקירה כללה 57 מחקרים להערכת חמישה סמנים בשתן, המאושרים ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי, לאבחנת סרטן שלפוחית שתן במבוגרים עם סימנים ותסמינים לסרטן שלפוחית שתן או חולים במעקב אחר הישנות המחלה.

הסמנים שנבחנו כללו הערכה כמותית או איכותית של NMP22 (Nuclear Matrix Protein 22), הערכה כמותית או איכותית של BTA (Bladder Tumor Antigen), בדיקת FISH (Fluorescent In Situ Hybridization), בדיקת ImmunoCyt (Fluorescent Immunohistochemistry) ובדיקת Cxbladder. כל בדיקה נבחנה להערכת הדיוק שלה מול ציסטוסקופיה ובדיקה היסטופתולוגית.

הרגישות והסגוליות של כל הסמנים בשתן לא היו אופטימאליים. גם שילוב סמנים בשתן עם ציטולוגיה לווה בפספוס 10% ממקרי הממאירות.

החוקרים מסבירים כי הסבירות לסרטן שלפוחית השתן לא השתנה משמעותית בין אם תוצאות בדיקות הסמנים בשתן היו חיוביות או שליליות.

בנבדקים עם סבירות משוערת של כ-5% לסרטן שלפוחית השתן לפני הבדיקה (על-בסיס התסמינים, גיל, גורמי סיכון וכדומה), תוצאה חיובית מלווה בעליה של הסיכוי לאבחנה בהיקף של 14-21%, ותוצאה שלילית מפחיתה את הסיכוי הנ”ל ל-1.5-2.5%. בנבדקים עם סבירות לפני-בדיקה של 20%, תוצאה חיובית מעלה את הסבירות מ-39% ל-56% ותוצאה שלילית מפחיתה את הסבירות לאבחנה מ-11% ל-6.8%. המשמעות היא כי כ-10% מכל מטופל עם תוצאה שלילית של הסמן בשתן עדיין סובל מממאירות של שלפוחית השתן.

החוקרים כותבים כי ייתכן ובעתיד יפותחו סמנים חדשים, המצויים כעת בשלבי פיתוח, בתקווה כי יביאו להגדלת הרגישות, ללא פגיעה בסגוליות של הסמנים.

Ann Intern Med. Published online October 27, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה