Bladder cancer

בטיחות כריתה מוגבלת של קשריות לימפה אגניות בחולים עם ממאירות של שלפוחית השתן (J Urol)

דיסקציה דו-צדדית של קשרית לימפה אגניות (PLND או Pelvic Lymph Node Dissection) עודנה חלק חשוב בטיפול בממאירות חד-צדדית פולשנית של שלפוחית השתן, אך כעת מדווחים חוקרים משוויץ כי לאור ממצאי מחקר חדש ניתן לוותר על אזור הכסל הפנימי הנגדי.

דיסקציה נרחבת ודו-צדדית של קשריות לימפה אגניות מביאה לשיפור שיעורי ההישרדות של חולים עם סרטן שלפוחית השתן, אך כרוכה בהארכת משך הניתוח וסיכון מוגבר לעצבים אוטונומיים. במטרה להעריך את ההיקף הנדרש ואתרי PLND בחולים עם ממאירות חד-צדדית של שלפוחית השתן, החוקרים בחנו את האתר האנטומי של ניקוז קשריות לימפה. הם הזריקו חומר רדיואקטיבי לדופן הצדדית של שלפוחית השתן, שאינה מעורבת בתהליך הממאיר , ל-40 חולים עם ממאירות של שלפוחית השתן בהמיספרה אחת של השלפוחית, שעברו כריתה דרך השופכה.

בכל החולים זוהו לפחות אתר לימפטי אחד באותו צד וב-16 חולים (40%) זוהה אתר ניקוז לימפטי נוסף בצד הנגדי.

53% מבין 228 קשריות הלימפה המסומנות זוהו באזור ביצוע דיסקציה מוגבלת של קשריות לימפה אגניות ו-89% היו מוקמות באזור הדיסקציה הנרחבת של קשריות לימפה אגניות.

הערכה היסטו-פתולוגית של 1,655 קשריות לימפה גילתה מיקרו-גרורות ב-10 מקרים, אך ללא גרורות לקשריות לימפה באזור הכסל הפנימי בצד הנגדי לגידול.

לדברי החוקרים, העובדה שלא זוהה ניקוז לימפטי בצד הנגדי לתוך אזור הכסל הפנימי הינה בעלת חשיבות רבה, מאחר שהעצבים האוטונומיים והרשת האגנית מצויים בסמוך לקשריות לימפה באזור כלי הכסל הפנימי.

החוקרים קובעים כי מאחר ולא הודגם ניקוז לימפטי מהדופן הצידית של שלפוחית השתן לאזור הכסל הפנימי הנגדי, סביר להגביל את הדיסקציה של קשריות לימפה אגניות בצד הנגדי לאזור הכסל החיצוני, אזורי הכסל המשותפים במקרים של ממאירות ממוקמת וחד-צדדית של שלפוחית השתן. שיוני זה צפוי להקטין את הסיכון לפגיעה בעצבים אוטונומיים.

J Urol 2012;187:1577-1582

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה