Bladder cancer

היעילות של כימותרפיה אדג’ובנטית בחולים עם Urothelial Carcinoma של שלפוחית השתן (מתוך Clinical Cancer Research)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר רטרוספקטיבי שפורסם ב-22 ביולי 2010 ב- Clinical Cancer Research, עולה כי לכימותרפיה אדג’ובנטית נצפה יתרון בחולים בסיכון גבוה עם Urothelial Carcinoma of Bladder (UCB) לאחר כריתה רדיקלית של שלפוחית השתן.

לדברי החוקרים, עבודות קודמות שבדקו מתן של כימותרפיה אדג’ובנטית לחולים עם UCB הדגימו שיפור בהישרדות החולים. עם זאת, מחקרים אלו היו בהיקף מצומצם ובעלי בעיות מתודולוגיות, ועל כן טיפול זה לא נכנס לשימוש שגרתי.

זהו מחקר רטרוספקטיבי רב-מרכזי, שכלל 3,947 משתתפים שאובחנו עם UCB בשנים 1979-2008, ועברו כריתה רדיקלית של שלפוחית בשתן עם הסרת קשריות לימפה. המשתתפים לא קיבלו טיפול כימותרפי ניאו-אדג’ובנטי, ו-932 מהם קיבלו טיפול כימותרפי אדג’ובנטי שלא במסגרת פרוטוקול מחקרי.

החוקרים מדווחים כי חציון משך המעקב במחקר היה 32 חודשים, וכי חציון ההישרדות הכוללת של המשתתפים היה 6.6 שנים. שיעור ההישרדות הספציפית לסרטן היה 66.7% לאחר 5 שנים ו-60.3% לאחר 10 שנים. שיעור ההישרדות נטולת הישנות המחלה היה 59.2% לאחר 5 שנים ו-55.3% לאחר 10 שנים.

בניתוח רב-משתני נמצא קשר בין הטיפול האדג’ובנטי ובין סיכוי רב יותר להישרדות ממושכת, והחוקרים מפרטים כי בחולים בחמישון הסיכון הגבוה ביותר נצפה הקשר החזק ביותר. יחס הסיכון (HR) לתמותה היה 0.83 בכל החולים שטופלו בכימותרפיה אדג’ובנטית, ו-0.75 בחולים בסיכון הגבוה ביותר בקבוצת הטיפול האדג’ובנטי (לעומת משתתפים בסיכון גבוה שלא קיבלו טיפול אדג’ובנטי). בקבוצת הסיכון הגבוה ביותר, חציון ההישרדות היה 25 שבועות בחולים שקיבלו כימותרפיה אדג’ובנטית, לעומת 19 שבועות בחולים שלא קיבלו טיפול אדג’ובנטי.

עם זאת, החוקרים מציינים כי בחולים עם הסיכון הנמוך ביותר נמצא קשר בין כימותרפיה אדג’ובנטית ובין עלייה בסיכון לתמותה. בחולים בחמישון הסיכון הנמוך ביותר נצפה HR של 6.21 לתמותה, ובחולים בחמישון הסיכון השני נצפה HR של 2.2 לתמותה. בחמישונים השלישי והרביעי לא נמצא קשר בין טיפול אדג’ובנטי ובין ההישרדות.

החוקרים מוסיפים כי נצפה קשר בין הישרדות ובין שלב הגידול, מין המשתתפים, חדירה ווסקולארית, מצב השוליים הניתוחיים, מתן הקרנות אדג’ובנטיות ומצב קשריות הלימפה.

לאור תוצאות המחקר כותבים החוקרים כי בשלב זה טיפול כימותרפי אדג’ובנטי אינו מומלץ באופן שגרתי לחולים בסיכון נמוך עם UBC, אך בחולים בסיכון גבוה הטיפול עשוי לשפר את ההישרדות. כמו כן, החוקרים מדגישים כי דרושים מחקרים נוספים בנושא.

Clin Cancer Res, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה