Bladder cancer

האם CT אורוגרפי יעיל באבחון סרטן שלפוחית השתן ? (מתוך BJU International)

שימוש ב-CT urography בכדי להעריך המטוריה מקרוסקופית (שתתכן בשל סרטן שלפוחית שתן) פוטר מהצורך לאורוגרם IV ולאולטרה סאונד, ויכול לעזור לקבוע אם יש צורך בציסטוסקופיה.

CT urography  היא בדיקת הגולד סטנדרד הנוכחית בהערכת ובבדיקת דרכי השתן העליונות. אך לא קיים קונצנזוס בנוגע לתפקיד של בדיקה זו בחקירת המטוריה.

במחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של BJU International, החוקרים השוו בין CT urography ובין ציסטוסקופיה ב-200 נבדקים מעל גיל 40, שהגיעו עם תלונה של המטוריה מקרוסקופית ללא זיהום בדרכי השתן.

ל-24% מהנבדקים היה סרטן שלפוחית השתן. בהשוואה לממצאים היסטופתולוגים, שהתקבלו מציסטוסקופיה, CT urography  הניב תוצאה אחת של FP (false-positive) ו-3 תוצאות של FN (false-negative) ובכך הרגישות של בדיקה זו הגיעה ל-93% והספציפיות ל-99% באבחון סרטן שלפוחית השתן.

ניתוח נוסף של מקרי ה-FN הראה, שמקרה אחד פוספס בדיווח הראשוני של CT urography, מקרה אחד היה דומה לסרטן הערמונית בבדיקת ה- CT urography  והמקרה השלישי היה מטפלזיה קשקשית.

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר תומכים בשימוש של CT urography ככלי סיקור קו ראשון בקבוצה זו של חולים בסיכון גבוה. השימוש ב- CT urography יוריד את הצורך בציסטוסקופיה גמישה בחולים עם תוצאות שליליות בבדיקת ה- CT urography, ויאפשר לחולים עם גידול ברור להיות מופנים ישירות לציסטוסקופיה קשיחה והסרה של הגידול. שאר החולים צריכים להיות מופנים לביצוע ציסטוסקופיה גמישה.

BJU Int 2006;98:345-348

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה