Bladder cancer

האם טיפול קודם בהקרנת הערמונית קשור להופעת סרטן שלפוחית השתן מדרגה גבוהה יותר? (מתוך British Journal of Urology International)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי כאשר מופיע סרטן שלפוחית השתן במטופלים שלפני כן אובחן אצלם סרטן בלוטת הערמונית, הוא נוטה להיות מדרגה גבוהה יותר בקרב מטופלים שטופלו בהקרנה מאשר במטופלים שלא טופלו בהקרנה.

על פי הדיווח, תופעה זו נגרמת קרוב לוודאי בשל איחור באבחנה. המחקר פורסם בכתב העת הבריטי לאורולוגיה (the British Journal of Urology International).

החוקרים סקרו את הרשומות שהיו בידיהם וזיהו 100 מטופלים אצלם אובחן סרטן שלפוחית השתן, ושהייתה להם אבחנה קודמת של סרטן הערמונית, בין השנים 1992 ו-2003.

החוקרים תיעדו את גיל המטופלים, תאריך אבחנת סרטן הערמונית וסרטן השלפוחית, תסמינים, שלב קליני (clinical stage), פתולוגיה התחלתית, טיפול, מצב פתולוגי ומצב המחלה.

מתוך 100 מטופלים, 58 עברו טיפול בהקרנה לסרטן הערמונית. הזמן הממוצע שעבר בין אבחנת סרטן השלפוחית לאבחנת סרטן הערמונית היה 62 חודשים בקבוצת המטופלים שעברו הקרנה ו-34 חודשים בקבוצת המטופלים שלא עברו הקרנה, כך על פי הדיווח.

החוקרים ציינו כי העיכוב באבחנת סרטן השלפוחית נבע ככל הנראה מהאמונה של חלק מהאונקולוגים שהמטוריה לאחר טיפול בהקרנה של סרטן הערמונית היא ממצא נורמלי, מה שהוביל לעיכוב ביצוע ציסטוסקופיה.

עוד עולה מהדיווח כי ל-56 (97%) מהמטופלים שקיבלו טיפול בהקרנה לסרטן הערמונית הייתה high-grade urothelial carcinoma, בהשוואה ל-27 (64%) מאלו שלא טופלו בהקרנה.

בנוסף, סרטן שלפוחית שחדר לשריר נמצא ב-30 מהמטופלים שעברו הקרנה (52%) וב-17 מהמטופלים שלא עברו הקרנה (40%). שיעורי ההישרדות היו דומים בשתי הקבוצות.

החוקרים סיכמו באומרם כי יש לעקוב במשנה זהירות אחר התפתחות סרטן שלפוחית השתן במטופלים עם סרטן הערמונית שטופלו בהקרנה, וזאת בשל העיכוב שעשוי להיגרם בקביעת האבחנה ושיוביל להופעה אגרסיבית יותר של סרטן השלפוחית.  

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Brit J Urol Int 2006;98:59-62.  Jaspreet

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • בדיקת שתן יכולה למנוע ביופסיות מיותרות של הערמונית

    בדיקת שתן יכולה למנוע ביופסיות מיותרות של הערמונית

    בדיקת שתן של 18 סמנים עשויה להיות רלוונטית יותר לאבחון סרטן הערמונית בדרגה גבוהה מאשר הבדיקות הקיימות. בכך ניתן למנוע הדמיה או בדיקות ביופסיה נוספות ב-35%-41% מהחולים. לכן, השימוש בבדיקות כאלה בחולים עם רמות PSA גבוהות עשוי להפחית את הסיכונים הפוטנציאליים הקשורים לבדיקת סרטן הערמונית תוך שמירה על היתרונות ארוכי הטווח שלה. עד כה, לגברים […]

  • הטיפ השבועי עם פרופ' רז: מתן טסטוסטרון וסרטן

    הטיפ השבועי עם פרופ' רז: מתן טסטוסטרון וסרטן

    הפעם הטיפ השבועי מתייחס לשאלה של מתן טסטוסטרון לחולי סרטן פרופ’ רז מתייחס לסקירה שעלתה באימד: טיפול בטסטוסטרון אינו מלווה בסיכון מוגבר לממאירות של הערמונית (JAMA Netw Open) לכל הטיפים השבועיים  בחסות בלתי תלויה של חברת נובונורדיסק

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר טיפול חדש כנגד סרטן שלפוחית שתן (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר טיפול חדש כנגד סרטן שלפוחית שתן (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישור סופר-אגוניסט חדש של IL-15, Nogapendekin Alfa Inbakicept-Pmln (או Anktiva), בשילוב עם bacillus Calmette-Guerin (BCG) לטיפול במקרים מסוימים של ממאירות שלפוחית שתן שאינה חודרת לשכבת השריר ולא הגיבה לטיפול ב-BCG בלבד. באופן ספציפי, התרופה מאושרת לטיפול בחולים עם קרצינומה של שלפוחית שתן ממוקמת שאינה חודרת לשכבה השרירית […]

  • טיפול בטסטוסטרון אינו מלווה בסיכון מוגבר לממאירות של הערמונית (JAMA Netw Open)

    טיפול בטסטוסטרון אינו מלווה בסיכון מוגבר לממאירות של הערמונית (JAMA Netw Open)

    עדויות חדשות תומכות בבטיחות טיפול חליפי בטסטוסטרון בגברים בגיל העמידה וגברים מבוגרים יותר עם היפוגונאדיזם, כאשר אין עדות לעליה בסיכון לסרטן ערמונית בדרגה-גבוהה או מכל-סוג, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הקשר בין טיפול חליפי בטסטוסטרון ובין הסיכון לסרטן ערמונית עדיין אינו מובן היטב. מחקרים אפידמיולוגיים […]

  • משרד הבריאות אישר בדיקה חדשה ולא פולשנית לאבחון של סרטן בשלפוחית השתן

    משרד הבריאות אישר בדיקה חדשה ולא פולשנית לאבחון של סרטן בשלפוחית השתן

    משרד הבריאות אישר לאחרונה בדיקה חדשה המאפשרת להעריך את הסיכון לנוכחות סרטן בשלפוחית השתן ברמת דיוק גבוהה מאוד. מדובר בבדיקת שתן פשוטה המהווה חלק מהקטגוריה של ביופסיה נוזלית לאבחון מוקדם של סרטן ללא הליך פולשני. הבדיקה מתבססת על זיהוי סמנים ביולוגיים (ביו-מארקרים) על גבי הדנ"א שהופק מהתאים בדגימת השתן. נוכחות של סמנים אלו מעידה על סיכון מוגבר להימצאות גידול סרטני, גם כזה שלעיתים לא ניתן לראות כלל בבדיקות הדמיה או אבחנה פולשניות (הודעת מדיקל לינק)

  • האם בדיקות סקר על-בסיס MRI מבוצעות בשכיחות גבוהה מדי לזיהוי סרטן ערמונית? (JAMA Netw Open)

    האם בדיקות סקר על-בסיס MRI מבוצעות בשכיחות גבוהה מדי לזיהוי סרטן ערמונית? (JAMA Netw Open)

    מהערכת בדיקות סקר לזיהוי סרטן ערמונית עולה כי בלמעלה מ-86% מהגברים עם רמות PSA (או Prostate Specific Antigen) של 3 ננוגרם/מ”ל ומעלה במהלך בדיקת הסקר השניה לא תועדו ממצאים חשודים בבדיקת הדמיה בתהודה מגנטית. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יוזמות חדשות מתמקדות בבדיקות סקר המבוססות על בדיקת MRI לזיהוי סרטן ערמונית במטרה לצמצם מקרים של […]

  • דיאטה מן הצומח עשויה לשפר תסמינים בדרכי מין ושתן בגברים עם סרטן ערמונית (Cancer)

    דיאטה מן הצומח עשויה לשפר תסמינים בדרכי מין ושתן בגברים עם סרטן ערמונית (Cancer)

    דיאטה מן הצומח, המבוססת על הפחתת צריכת מוצרי חלב ובשר ועתירה בצריכת פירות, ירקות, דגנים ואגוזים, עשויה לשפר את תפקוד דרכי מין ושתן והבריאות המינית בחולים תחת טיפול כנגד סרטן ערמונית מקומי, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Cancer. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות למעלה מ-3,500 גברים עם סרטן ערמונית ממחקר Health […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה