Bacterial infections

האם מתן Daptomycin יעיל כמו טיפול סטנדרטי בבקטרמיה של סטפילוקוק אוריוס ? (מתוך New England Journal of Medicine)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של New England Journal of Medicine, עולה כי Daptomycin יעיל כמו הטיפול הסטנדרטי בבקטרמיה ובאנדוקרדיטיס הנגרמים מ- S. aureus (סטפילוקוק אוריוס).

אופציות הטיפול בבקטרמיה ובאנדוקרדיטיס הנגרמים על ידי S. aureus, בעיקר  MRSA (S. aureus שעמיד למתיצילין) הן מוגבלות. Daptomycin  היא אנטיביוטיקה ליפופפטידית, שהיא בקטריציידית במהירות in vitro נגד רוב החיידקים הגרם חיוביים הרלוונטיים קלינית, כולל         S. aureus. Daptomycin  מאושר כטיפול בזיהומי עור מסובכים המיוחסים לאורגניזמים גרם חיוביים במינון של 4 mg פר קילוגרם תוך ורידי פר יום. אך היעילות של Daptomycin  בטיפול בבקטרמיה ובאנדוקרדיטיס הנגרמים על ידי S. aureus והבטיחות שלו במינונים גבוהים טרם התבססו.

החוקרים חילקו רנדומאלית נבדקים עם בקטרמיה של S. aureus עם או ללא אנדוקרדיטיס לקבל 6 mg של Daptomycin  תוך ורידי פר קילוגרם כל יום (124 נבדקים) או לקבל מינון התחלתי נמוך של gentamicin עם penicillin או vancomycin, שהם אנטי סטפילוקוק (122 נבדקים). המשתנה העיקרי שנבדק היה הצלחת הטיפול 42 יום לאחר סיום הטיפול.

ל-53 (44%) מתוך 120 נבדקים, שקיבלו Daptomycin  הייתה תוצאה מוצלחת בהשוואה ל-48 (42%) מתוך 115, שקיבלו טיפול סטנדרטי (44.2% מול 41.7%, הבדל אבסולוטי 2.4%, רווח בר סמך 95% : -10.2 עד 15.1%).

שיעורי ההצלחה היו דומים בתתי הקבוצות של נבדקים עם בקטרמיה מסובכת, אנדוקרדיטיס בצד ימין ו-MRSA. בהשוואה לטיפול הסטנדרטי, Daptomycin  נקשר לשיעור גבוה יותר של כשלון מיקרוביולוגי (19 מול 11 נבדקים, P-0.17). 6 (32%) מתוך 19 נבדקים עם כשלון מיקרוביולוגי בקבוצת Daptomycin  בודדו כבעלי רגישות נמוכה ל- Daptomycin  .

בהשוואה לטיפול ב Daptomycin, הטיפול הסטנדרטי נקשר לשיעור גבוה יותר (לא משמעותי) של תופעות לוואי, שהובילו לכישלון הטיפול בגלל הפסקתו (17 לעומת 8, P-0.06). פגיעה משמעותית קלינית בתפקוד הכלייתי קרתה ב-11.0% מהנבדקים, שטופלו ב- Daptomycin וב-26.3% מהנבדקים, שטופלו בטיפול הסטנדרטי (P = .004).

Daptomycin  (במינון של 6 mg פר קילו ביום) אינו פחות יעיל מהטיפול הסטנדרטי בבקטרמיה ובאנדוקרדיטיס בצד ימין הנגרמים על ידי S. aureus. שיעורי ההצלחה הדומים בקרב נבדקים עם בקטרמיה של MRSA ועם אנדוקרדיטיס בצד ימין, שטופלו ב- Daptomycin, ובנבדקים, שטופלו בוונקומיצין, מציעים ש- Daptomycin  צריך להישקל כאלטרנטיבה בטיפול בזיהומים קשים אלה. יש לנטר נבדקים הלוקחים Daptomycin  עבור עליות בקריאטין קינז ועבור תפקוד לקוי של שרירי שלד.

מגבלות המחקר כוללות : חוסר יכולת לקבוע את התרומה של גנטמיצין ליעילות או לרעילות של הטיפול הסטנדרטי, מספר קטן של נבדקים עם אנדוקרדיטיס בצד שמאל הנגרם על ידי  S. aureus ותוצאות קליניות לא טובות בנבדקים בלי קשר לטיפול, שניתן להם.

במאמר מערכת נלווה נכתב כי רופאים צריכים להיות מודעים לכך שאם נראה, שטיפול בתרופה זו נכשל, יש להעריך בזהירות את ההתפתחות של עמידות לתרופה. למרות אזהרות ודאגות חשובות אלה, ניתן לשקול בזהירות מתן של Daptomycin  כאופציה טיפולית פוטנציאלית בנבדקים מסוימים עם בקטרמיה של S. aureus.

N Engl J Med. 2006;355:653-665, 724-727

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה