Back pain

פעילות גופנית מפחיתה סיכון לכאבי גב תחתון (JAMA Intern Med)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine במהלך חודש ינואר, עולה כי שילוב פעילות גופנית עם הדרכה מפחיתה את הסיכון לכאב גב תחתון, כאשר פעילות גופנית לבדה מפחיתה את הסיכון לכאבי גב תחתון ואובדן ימי עבודה בשל מחלה.

החוקרים ערכו סקירה שיטתית של כל המחקרים האקראיים ומבוקרים להערכת היעילות של גישות למניעת כאב גב תחתון לא-ספציפי. הם ערכו חיפוש במספר מאגרים אלקטרוניים לזיהוי מחקרים להכללה בסקירה.

החיפוש העלה 21 מחקרים אקראיים ומבוקרים שונים, עם כ-30,000 משתתפים. המחקרים בחנו שש גישות מניעה: פעילות גופנית, הדרכה, שילוב פעילות גופנית והדרכה, חגורות גב, מדרסי נעליים וגישות אחרות.

ארבעה מחקרים הדגימו עדויות באיכות מתונה לפיהן שילוב פעילות גופנית והדרכה הפחית את הסיכון לאירוע כאב גב תחתון בטווח הקצר (עד 12 חודשים, סיכון יחסי של 0.55), בעוד שנתונים משני מחקרים הדגימו עדויות באיכות נמוכה המצביעות על השפעה מגנה של גישה משולבת זו בטווח הארוך (מעל 12 חודשים, סיכון יחסי של 0.73). עוד זוהו עדויות באיכות נמוכה לפיהן אין השפעה לפעילות גופנית בשילוב עם הדרכה על אובדן ימי עבודה בשל כאבי גב תחתון, לאחר הערכת שלושה מחקרים קצרי טווח ושני מחקרים ארוכי טווח.

מניתוח נתונים מארבעה מחקרים עלו עוד עדויות באיכות נמוכה שהצביעו כי פעילות גופנית בלבד עשויה להפחית את הסיכון לאירוע כאב גב תחתון בטווח הקצר (סיכון יחסי של 0.65), אך שני מחקרים סיפקו עדויות באיכות נמוכה מאוד בטווח הארוך (סיכון יחסי שי 1.04). שני מחקרים הצביעו גם על עדויות באיכות נמוכה מאוד כי פעילות גופנית מפחיתה אובדן ימי עבודה בטווח הארוך.

עם זאת, התערבויות אחרות, כולל הדרכה בלבד, חגורות גב ומדרסים, לא השפיעו משמעותית על מניעת כאבי גב תחתון.

JAMA Intern Med. Published online January 11, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה