Back pain

תוצאות מבטיחות לגירוי חוט שדרה להקלה על כאב עקב נוירופתיה סוכרתית (Diabetes Care)

במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולים שיעורי הצלחה של 59% לטיפול SCS (Spinal Cord Stimulation) בחולים עם נוירופתיה סוכרתית במהלך שישה חודשים, אם כי הטיפול אינו נטול סיכונים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כאבים על-רקע נוירופתיה היקפית בחולי סוכרת הינה סיבוך נפוץ של סוכרת. לרוע המזל, הטיפול התרופתי מביא לרוב להקלה חלקית או כרוך בתופעות לוואי שונות, ודרושים טיפולים חדשים. מספר מחקרים תצפיתיים קטנים רמזו כי לגירוי חוט השדרה עשויות להיות תוצאות טובות בטיפול בחולים אלו.

מדובר במחקר רב-מרכזי, אקראי, שכלל 36 חולים עם נוירופתיה סוכרתיתעם כאב עז בגפה תחתונה, שלא הגיבו לטיפול קונבנציונאלי. 22 חולים חולקו באקראי לקבוצת התערבות (SCS) בשילוב עם הטיפול התרופתי הטוב ביותר ו-14 חולקו לטיפול תרופתי בלבד. מערכת SCS הושתלה רק במידה וניסיון גירוי היה מוצלח. הצלחה של הטיפול הוגדרה בנוכחות הקלה של 50% ומעלה בכאב במהלך שעות היום או הלילה או שיפור ניכר מאוד בכאב ושינה במדד PGIC (Patient Global Impression of Change) לאחר שישה חודשים.

החוקרים מדווחים כי ניסיון גירוי חוט השדרה היה מוצלח ב-77% מהחולים בקבוצת ההתערבות. הצלחה של הטיפול תועדה ב-59% מהחולים בקבוצת ההתערבות וב-7% מהחולים בקבוצת הביקורת (p<0.001). הקלה בכאב בשעות היום ובשעות הלילה תועדה ב-41% ו-36% מהחולים בקבוצת ההתערבות וב-0% וב-7% מהחולים בקבוצת הטיפול התרופתי הטוב ביותר, בהתאמה (p<0.05). שיפור ניכר מאוד בכאב ובשינה תועד ב-55% ו-36% מהחולים בקבוצת ההתערבות, כאשר בקבוצת הביקורת לא תועד שינוי, בהתאמה. חולה אחד בקבוצת הביקורת הלך לעולמו בשל המטומה תת-דוראלית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על התועלת של גירוי חוט שדרה להקלה על כאבים עקב נוירופתיה סוכרתית.

Diabetes Care November 2014 vol. 37 no. 11 3016-3024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה