Back pain

האם יש הבדל בין זריקה דרך-נקב וזריקה בין לוחית לטיפול בכאבי גב תחתון? (מתוך הכנס השנתי ה-30 מטעם ה-AAPM)

מסקירה סיסטמית שפורסמה במהלך הכנס השנתי ה-30 מטעם ה-AAPM (American Academy of Pain Medicine) עולה כי למרות שזריקות סטרואידים דרך-נקב (Transforaminal Epidural Injection) נחשבות כעדיפות על זריקות בין-לוחיות (Interlaminar Injection), גישה זו אינה עדיפה להקלה על הכאב או התפקוד בחולים עם כאבי גב תחתון.

החוקרים מסכימים כי מדובר בממצאים שנויים במחלוקת, אך מומחים רבים מסכימים כי כך עלה גם מניסיונם עם גישות טיפול אלו.

במסגרת המחקר נבחנו הנתונים משמונה מחקרים, כולל חמישה מחקרים פרוספקטיביים ושלושה מחקרים רטרוספקטיביים, עם השוואת זריקות סטרואידים דרך נקב וזריקות בין לוחיות לטיפול בכאב מקרין חד-צדדי.

המחקרים כללו בסיכומו של דבר 506 חולים, כולל 249 חולים (49%) שהיו במעקב למשך תקופה ממוצעת של 3.2 חודשים.

בחולים שטופלו בזריקות דרך הנקב תועד שיפור גדול יותר בהיקף של 15% בהקלה קצרת-טווח על הכאב לאחר שבועיים; עם זאת, במעקב ארוך-טווח לאחר חודש או שישה חודשים, לא תועדו הבדלים משמעותיים בין שתי גישות הטיפול.

משילוב הנתונים מחמשת המחקרים הפרוספקטיביים עלה הבדל של פחות מ-20% בין זריקות סטרואידים דרך נקב ובין זריקות דרך לוחיות (54.1% לעומת 42.7%). במונחים של שיפור תפקודי, בחולים שקיבלו זריקות דרך לוחיות תועדו תוצאות מעט טובות יותר, בהשוואה לזריקות בין לוחיות, לאחר שבועיים (56.4% לעומת 49.4%, בהתאמה); עם זאת, ההבדלים בשתי הגישות היו קטנים (44.8% עם זריקות דרך הלוחיות ו-40.1% עם זריקות דרך הנקב).

מממצאים אלו עולה כי ההבדל ביעילות של שתי הגישות הללו עשוי להיות פחות משמעותי מכפי שסברו בעבר. עם זאת, החוקרים כי למחקר מספר מגבלות, בהן העובדה שמדובר במדגם קטן יחסית, אך מוסיפים כי אין מחקרים מבוססים להשוואה ישירה בין שתי גישות הטיפול ויש לקחת זאת בחשבון.

מתוך הכנס השנתי ה-30 מטעם ה-AAPM

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה