Back pain

כאבי גב חמורים יותר כאשר מלווים בכאבים בגו הקדמי (Pain)

חולים הסובלים מכאבים בגב הקדמי נוטים לסבול מכאבים חמורים יותר ומוגבלות עקב כאבים כרוניים בגב התחתון, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Pain.

החוקרים מדווחים כי מעט פחות מ-20% מהחולים במחקר, שהתלוננו על כאבים כרוניים בגב התחתון, תיארו גם כאבים באזורים קדמיים. מספר מחקרים דיווחו על תוצאות פחות טובות בחולים עם כאבי גב תחתון וכאבים מפושטים בגוף, אך אין מחקרים להערכת החשיבות הבלתי-תלויה של כאבים בגב הקדמי כגורם התורם לכאבי גב תחתון ומוגבלות נלווית.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר SpineData מדרום דנמרק להערכת השכיחות של כאבים בגו קדמי בחולים שפנו בשל כאבים כרוניים בגב התחתון, במטרה לקבוע אם כאבים אלו השפיעו על התמונה הקלינית או המהלך של כאבי גב תחתון.

מבין קרוב ל-3,000 משתתפים, 583 (19.6%) דיווחו על כאבים בגו הקדמי (149 חולים עם כאבי חזה ו-501 עם כאבי בטן/מפשעה).

בחולים עם כאבים בגו הקדמי תועדו מדדי דיכאון חמורים יותר, עם מצב בריאותי גרוע יותר ושכיחות גבוהה יותר של כאבים מפושטים בגוף, בהשוואה לחולים שלא דיווחו על כאבים בפלג גוף קדמי.

חולים עם כאב בגו קדמי דיווחו על כאבי גב תחתון בעוצמה גבוהה ב-0.5 נקודות (בסולם של 0-10), בהשוואה לחולים ללא כאבי גו קדמי, אך כאבים בגו הקדמי לא ניבאו את עוצמת הכאב במודל רב-משתנים.

בדומה, חולים עם כאבים בגו קדמי דיווחו על מוגבלות גדולה יותר, עם הבדל של 6 נקודות (בסולם של 0-100 נקודות) בכל נקודות הזמן, בהשוואה לחולים שלא דיווחו על כאבים בגו קדמי, והבדל זה נותר גם לאחר תקנון רב-משתנים.

החוקרים כותבים כי הבדלים אלו היו קטנים ובעלי חשיבות קלינית לא-ברורה.

מנגד, כאבים בגו הקדמי לא ניבאו את המהלך הקליני של כאבי גב תחתון או מוגבלות במודל חד-משתני או רב-משתנים.

מאחר והמחקר לא נועד להציע מנגנונים לאופן הופעת כאבים בגו הקדמי, החוקרים נזהרים מהעלאת השערות בנושא. עם זאת, בחלק מהניסויים בעבר הודגמו מסלולי הקרנת כאב ויסארלי. מנגד, ידוע כי אזור הגב התחתון עשוי להקרין כאב לחלק הקדמי של הגוף.

Pain 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה