Back pain

השוואה בין התחלה מוקדמת או מאוחרת של שיקום לאחר איחוי עמוד-שדרה מותני (Spine)

במאמר שפורסם בכתב העת Spine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי התחלת שיקום בשלב מוקדם לאחר שישה שבועות, בהשוואה להתחלת שיקום 12 שבועות לאחר ניתוח לאיחוי עמוד השדרה המותני, הינה גישה יקרה יותר ופחות יעילה.

החוקרים ערכו מחקר אקונומי בשילוב עם מחקר אקראי-מבוקר עם מעקב במשך שנה אחת. מטרתם הייתה לבחון את מאזן עלות-תועלת של התחלת שיקום שישה שבועות לאחר ניתוח, בניגוד להתחלת שיקום 12 שבועות לאחר התערבות ניתוחית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקר קודם בחן את ההשפעה של מועד השיקום לאחר איחוי עמוד שדרה מותני ומצא כי התחלת שיקום מהר הובילה ליכולת תפקודית נמוכה יותר. לפני קביעת המלצות בנושא הם ביקשו לבחון נקודות נוספות, כולל חזרה לעבודה, איכות החיים ועלויות.

מדגם המחקר כלל 82 חולים שעברו איחוי של עמוד השדרה המותני בשל מחלת דיסק ניווני או ספונדילוליסתזיס (דרגה I או II), שחולקו באקראי לפרוטוקול זהה שכלל ארבעה מפגשים קבוצתיים והדרכה לתרגילים ביתיים, שהתמקדו ביציבה. התוצאות כללו מוגבלות תפקודית (מדד Oswestry Disability Index) ואת מדדי QALY (Quality-Adjusted Life Years). כמו כן, החוקרים בחנו את הטיפול הרפואי והעלויות.

מהתוצאות עולה כי שיקום מהיר לאחר הניתוח היה יקר יותר בהיקף של 6,869 יורו, לצד תוצאות הרבה פחות טובות מבחינת מוגבלות תפקודית (9- נקודות) ושיפור קטן יותר במדדי QALY (0.04-). הסבירות הכוללת שגישת שיקום מהיר תהיה משתלמת מבחינת מאזן עלות-תועלת לא עלתה על סף 10% המקובל להגדרת עלות-תועלת.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר תומכים בגישת התחלת מאוחרת של שיקום לאחר ניתוח לאיחוי עמוד השדרה.

Spine. 2013;38(23):1979-1985

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה