Back pain

הערכת תוצאות דיונים בנושא בין רופאים ומטופלים בנושא כאבי גב תחתון (Ann Fam Med)

לדיונים בין רופאים ובין המטופלים בנושא כאבי גב תחתון השפעה ממושכת ומשמעותית ונדרשת הערכה קפדנית של הנושא, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם במהדורת נובמבר/דצמבר של כתב העת Annals of Family Medicine.

מחקרים בחנו את הפעילויות, המצבים והמבנים האנטומיים שחולים מאמינים שאחראיים לכאבי הגב שלהם, אך לא כיצד או מדוע הגיעו למסקנות אלו. לפיכך, החוקרים ערכו מחקר במטרה להבין מדוע לחולים יש אמונות מסוימות בנוגע לכאבי גב תחתון. הם ערכו את המחקר במגוון מרכזים רפואיים ומרכזים ציבוריים בניו-זילנד וערכו סקר טלפוני. המחקר כלל משתתפים עם כאבי גב תחתון אקוטיים או כרוניים, כולם בגילאי 18 ומעלה. החוקרים לא כללו במחקר חולים שעברו ניתוח של הגב.

בסה”כ, 12 חולים עם כאבי גב תחתון אקוטיים ו-11 חולים עם כאב גב תחתון כרוני נכללו במחקר. החוקרים ערכו ראיונות מפורטים, חצי-מובנים, פנים-מול-פנים, עם המשתתפים ואספו נתונים דמוגרפיים וכן השלימו את מדד Tampa Scale of Kinesiophobia ואת שאלון Roland Morris Disability Questionnaire.

מהנתונים עלה כי למרות שהמשתתפים במחקר אספו מידע אודות כאבי גב על-סמך נתונים מהאינטרנט, וכן מחברים ובני משפחה, הם המשיכו לסמוך על הרופאים והשתמשו בהם כמקור העיקרי למידע וייעוץ.

המחקר הנוכחי מדגים את מקורות המידע השונות וההשפעה השונה של מקורות המידע השונים על האמונות של החולים, ומדגיש כי לרופאים עשויה להיות השפעה ארוכת-טווח. הם מוסיפים כי הציפיות של החולים בנוגע להחלמה מושפעות לעיתים ממשפטים שנזרקים ע”י הרופאים. ממצא זה חשוב מאחר וצפי נמוך להחלמה הינו גורם מנבא משמעותי לתוצאות שליליות.

הם גם מציינים כי הימנעות מפעילויות בשל חשש מכאב נקשרה עם תוצאות שליליות וכי רופאים עשויים לתרום בשוגג לתפיסות ואמונות שגויות, כאשר מתמקדים בפעילויות מהן על החולים להימנע, במקום להמליץ על הפעילויות שעליהם לבצע.

משתתפים סברו כי טכניקות הרמה, שיווי משקל וחיזוק שרירים הן גישות העשויות לספק הגנה על הגב. עם זאת, עדויות אינן תומכות ברעיון לפיו ההגנה מונעת כאבים.מהמחקר עולה כי גישות מגנות אלו עשויות להוביל לחשש, תסכול, דאגה ואשמה בקרב חולים עם כאבי גב תחתון.

החוקרים מדגישים עוד כי המידע שנמסר לחולים עשוי להשפיע על החולים למשך שנים רבות, ולכן יש להתאים את המידע לא רק לאירוע הנוכחי של כאבי גב, אלא גם לכל אירוע עתידי. הם מסכמים וכותבים כי יש להשלים מחקרים פרוספקטיביים להערכת דרכים להעברת המידע והייעוץ בנושא כאבי גב תחתון.

Ann Fam Med. 2013;527-534

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה