Back pain

טיפול בליריקה מביא להקלה מהירה בכאב נוירופתי בפציעות חוט שדרה (מתוך הכנס השנתי ה-32 מטעם ה-American Pain Society)

מניתוח פוסט-הוק של שני מחקרים גדולים בשלב 3, אקראיים ומבוקרי-פלסבו, עולה כי Pregabalin (ליריקה) מביאה לשיפור בכאב על-רקע פגיעה בחוט השדרה בתוך 1-2 ימים מהתחלת הטיפול.

החוקרים מסבירים כי ליריקה אושרה לאחרונה ע”י ה-FDA כטיפול לכאב נוירופתי על-רקע פגיעת חוט שדרה, על-בסיס מחקרים מוקדמים שהצביעו על התועלת של הטיפול. התרופה כעת מאושרת לחמישה מצבים: פגיעה בחוט השדרה, נוירופתיה היקפית על-רקע סוכרת, נוירלגיה פוסט-הרפטית, פיברומיאלגיה ופרכוסים (Partial Onset Seizures) במבוגרים שנדרשו לטיפול בתרופה אנטי-אפילפטית אחת לפחות, בכל יום.

ליריקה הינה תכשיר לא-אופיואידי והינה התרופה היחידה המאושרת כטיפול לכאב על-רקע נזק לחוט השדרה. במחקר הנוכחי , גם בחולים עם כאב נוירופתי על-רקע פגיעת חוט השדרה במשך 10 שנים, בממוצע, הודגמה הקלה בכאב שהחלה להופיע כבר לאחר 1-2 ימים.

הסקירה התבססה על שני מחקרים נפרדים בחולים עם פגיעת חוט שדרה: מחקר אחד מאוסטרליה ואחד מעשר מדינות, כולל אסיה, אירופה, דרום אמריקה וארצות הברית.

המחקרים כללו חולים עם מעורבות חוט שדרה מגובה C3 ומטה. כל החולים יכלו לנשום באופן עצמוני וכמחצית מהמשתתפים במחקר אובחנו עם נגעים מלאים ובמחצית השנייה היה שימור עצבי מסוים.

בסקירה הראשונית של שני המחקרים, ליריקה נמצאה עדיפה משמעותית על פלסבו בכל נקודת זמן שנבחנה. ניתוח פוסט-הוק בחן את מועד ההקלה בכאב בשני המחקרים והשינוי במדדי כאב נבחן ב-343 חולים שלקחו חלק בשני המחקרים.

הזמן עד להקלה בכאב הוגדר כיום הראשון והיום שלאחריו בו מדדי הכאב היו טובים יותר משמעותית בהשוואה לפלסבו. בתום המחקר, ממוצע מדדי הכאב המתוקן לפלסבו בקבוצת המטופלים בליריקה עמד על 1.53- ו-0.78 בשני המחקרים.

במחקר מאוסטרליה, הזמן עד להקלה בכאב היה ביום הראשון, עם שיפור ממוצע של 1.15- במדדי הכאב (p<0.001); במחקר השני, השיפור הממוצע במדדי הכאב המתוקנים לפלסבו עמד על 0.52- לאחר יומיים (p=0.007).

החוקרים זיהו הבדלים בין ליריקה ובין פלסבו כבר בתום היום הראשון לטיפול במחקר האוסטרלי ועד לתום היום השני במחקר הבינלאומי. הם מציינים כי ההבדלים בין שני המחקרים לא היו בלתי-צפויים.

הממצאים הנוגעים לזמן עד להקלה בכאב דומים לאלו עליהם דווח עם ליריקה בטיפול בנוירופתיה היקפית על-רקע סוכרת ונוירלגיה פוסט-הרפטית, אם כי מבוססים על השוואה היסטורית ולא על מחקרים להשוואה באוכלוסיות אלו.

במהלך המחקרים, תופעות לוואי הופיעו לרוב במהלך השבועיים הראשונים ונדרש זמן עד להיעלמותן. חלק מהתרופות מעוררות תופעות לוואי לפני ההקלה בכאב, אך נראה כי לליריקה התחלת השפעה מהירה להקלה על הכאב וחולים עם פגיעות חוט-שדרה נוטים להגיב לטיפול סביב התחלתו.

מתוך הכנס השנתי ה-32 מטעם ה-American Pain Society

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה