Back pain

תכנית ייעודית להפחתת ההפניות המיותרות בשל עקמת (Pediatrics)

הדרכת רופאי ילדים בנושא עקמת (Scoliosis) מפחיתה את מספר הילדים המופנים לשווא להערכת עקמת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Pediatrics.

החוקרים מדווחים כי מספר ההפניות למנתחים אורתופדים בקבוצה אחד של רופאי ילדים ירד בלמעלה מ-20% במהלך שנתיים לאחר התחלת התכנית, בהשוואה לשנתיים שקדמו לתכנית.

ה-USPSTF (U.S. Preventive Services Task Force) מצאו כי בדיקות סקר שגרתיות לעקמת בצעירים עשויות להוביל לטיפולים מיותרים. נזקים אפשריים אלו עולים על התועלת האפשרית של בדיקות סקירה, אך חלק מהמדינות עדיין דורשת זאת.

המחקר הנוכחי כלל 72 רופאים, כאשר בסה”כ, פחות מ-5% מהילדים הופנו לאורתופדים מומחים וסיימו על מחוך לגב (Brace) ופחות מ-1% עברו ניתוח.

באמצע שנת 2009, החוקרים הדריכו את עמיתיהם בנושא עקמת. הם גם חילקו כלים במטרה לסייע בהחלטה אילו ילדים נדרשים להפניה למומחים ומסרו עדכונים אודות מספר החולים שהופנו לאורתופדים.

בשנתיים שקדמו להכשרה, נרשמו כחמישה ביקורים למומחים עבור כל 1,000 ילדים בשנה. בשנתיים לאחר תכנית ההכשרה, מספר זה ירד לארבעה ביקורים לכל 1,000 ילדים בשנה.

החוקרים מעריכים כי ההכשרה עשויה למנוע 131 הפניות לאורתופדים מומחים. במאמרם, הם מייחסים את הירידה במספר ההפניות לתכנית שלהם, מאחר שהביקורים למומחים עלו בכל המצבים האחרים במהלך אותה תקופה.

החוקרים מציינים מספר מגבלות למחקר, כולל חוסר יכולת להבחין בין ילדים שהופנו למומחים ע”י רופאי ילדים וילדים שעברו בדיקות סקירה לעקמת בבית הספר. כמו כן, נרשמה עליה של 13% במספר צילומי הרנטגן שבוצעו ע”י רופאי ילדים להערכת עמוד השדרה של ילדים לאחר התחלת התכנית, והחוקרים אינם יודעים אם היה מקום לבדיקות אלו.

Pediatrics 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה