Back pain

ההשפעה של הפעלת שרירי הבטן על כאבי גב תחתון כרוניים (Br J Sports Med)

במאמר שפורסם בכתב העת British Journal of Sports Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי הפעלה של שרירי הבטן העמוקים עשויה להביא להקלה בכאבי גב תחתון כרוניים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה של הפעלה של שרירי הבטן העמוקים על הכאב בטווח הארוך בחולים עם כאב כרוני ולא-ספציפי בגב התחתון. לצורך כך, הם תיעדו את גיוס שרירי Transversus Abdominis ו-Obliquus Internus Abdominis במהלך תרגילים גופניים באמצעות בדיקת אולטרה-סאונד בתצורת B-Mode וצפי ההפעלה נבחן על-פי אולטרה-סאונד בתצורת M-Mode. התיעוד בוצע לפני ואחרי שמונה שבועות של תרגילים מודרכים ב-109 חולים עם כאב גב תחתון כרוני, בלתי-ספציפי. הערכת הכאב התבססה על מדד מספרי (0-10) לפני ההתערבות ושנה לאחר ההתערבות.

המשתתפים בהם תועדו רמה נמוכה של גלישה לטארלית בשריר Transversus Abdominis, עם עליה בגלישה לאחר ההתערבות, הסיכוי להקלה חשובה ובעלת משמעות קלינית בכאב היה גבוה יותר (2 נקודות ומעלה בסולם מספרי), בהשוואה למשתתפים עם רמת גלישה נמוכה וללא שיפור לאחר ההתערבות (יחס סיכויים של 14.70). לא נמצא קשר בין יחסי עובי ההתכווצות של Transversus Abdominis או Obliquus Internus Abdominis ובין רמת הכאב לאחר שנת מעקב אחת.

זוהה קשר שולי בין גלישה לטארלית של שריר Transversus Abdominis לפני ההתערבות ובין יחס סיכויים נמוך יותר לשיפור בעל חשיבות קלינית ברמת הכאב לאחר שנת מעקב אחת (יחס סיכויים של 0.76). עוד נמצא קשר חלש בין התחלה מאוחרת של פעילות שרירי הבטן לאחר ההתערבות ובין כאב חמור יותר בטווח הארוך.

לסיכום, שיפור הגלישה הלטארלית של שרירי Transversus Abdominis בקרב נבדקים עם רמה בסיסית נמוכה נקשרה עם הקלה ארוכת-טווח ובעלת חשיבות קלינית בדרגת הכאב. רמת גלישה גבוהה יותר והפעלה מאוחרת של שרירי הבטן לאחר תקופת ההתערבות נקשרו בקשר חלש עם מדדי כאב גבוהים יותר לאחר שנת מעקב אחת.

Br J Sports Med. 2012;46(10):729-734

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה