Back pain

התועלת של Pregabalin (ליריקה) בטיפול בכאב נוירופתי על-רקע פגיעה בחוט השדרה (American Academy of Neurology)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי הטיפול התרופתי ב-Pregabalin (ליריקה) מביא להקלה מהירה ומושכת בכאב ובהפרעות שינה על-רקע כאב בחולים עם פגיעה בחוט השדרה (Spinal Cord Injury). ממצאי המחקר פורסמו במהלך הכנס השנתי ה-64 מטעם ה-American Academy of Neurology.

לדברי החוקרים, כשני-שליש מהחולים לאחר פגיעת חוט שדרה סובלים מכאב כרוני. שכיחות כאב נוירופתי כרוני בחולים עם נזק לחוט השדרה נעה סביב 40%.

במחקר הנוכחי נכללו מבוגרים עם פגיעה בגובה C2-T12. מרבית הפגיעות נבעו מטראומה, כולל תאונה, פצע ירי ונפילה. כמו כן, מדגם המחקר כלל חולים עם פציעה של חוט השדרה עקב איסכמיה או הסרת גידול שפיר בחוט השדרה. מרבית החולים שרדו שנים לאחר הפגיעה. בנוסף, כל המשתתפים סבלו מכאב נוירופתי שהיה רציף למשך לפחות שלושה חודשים או התקפי/הפוגתי למשך לפחות שישה חודשים.

המשתתפים חולקו באקראי לקבוצת פלסבו (108 משתתפים) או טיפול בליריקה (111 חולים). המינון היומי הכולל של ליריקה עמד על 150-600 מ”ג, שניתן כל יום, בשני מינונים נפרדים. המחקר ארך 16 שבועות: 4 שבועות טיטרציה, ולאחריהם 12 שבועות שלב אחזקה.

במהלך המחקר, הותר למשתתפים במחקר לקבל תרופות אחרות, דוגמת Baclofen או בנזודיאזפינים. הותר גם טיפול באקמול להקלה על הכאב, במינון של עד 4 גרם ליום.

ממצאי המחקר ענו על יעד הסיום העיקרי שהיה שינוי בממוצע מדד DAAC (Duration Adjusted Average Change) בכאב. הטיפול בליריקה לווה בשיפור משמעותי במדד DAAC, עם הבדל של 0.59- בהשוואה לפלסבו (p=0.003).

עוד זוהה הבדל מובהק סטטיסטית ביעדים משניים, כולל שיעור החולים המטופלים בליריקה בהם נרשמה ירידה של 30% ומעלה או 50% ומעלה במדד הכאב הממוצע, בהשוואה לפלסבו. כמו כן, בחולים שטופלו בליריקה נרשמה ירידה משמעותית בהפרעות השינה על-רקע כאב, בהשוואה לאלו שטופלו בפלסבו (p<=0.001).

תופעות הלוואי הנפוצות ביותר כללו ישנוניות וסחרחורות, שהיו נפוצות יותר בחולים שנטלו טיפול בליריקה. עם זאת, תופעות אלו משתפרות לרוב במהלך השבועות הראשונים לטיפול.

עם הוספת מחקר זה לגוף המאמרים בספרות הרפואית, ליריקה מהווה כיום את התרופה שנבחנה באופן המעמיק ביותר לטיפול בחולים עם פגיעות בחוט השדרה וכאב נוירופתי. מחקרים להערכת תרופות אחרות כללו לרוב מספר משתתפים קטן.

מתוך הכנס השנתי ה-64 מטעם ה-American Academy of Neurology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה