Back pain

חשיבות רמות וויטמין D בחולים לאחר ניתוח עמוד-שדרה (מתוך הכנס השנתי ה-26 מטעם ה-North American Spine Society)

ממחקר חדש שהוצג בכנס השנתי ה-26 מטעם ה-North American Spine Society עולה כי ב-65% מהחולים העוברים ניתוח לאיחוי עמוד-שדרה רמות וויטמין D נמוכות מ-32 ננוגרם למ”ל, ממצא העשוי להחלמה מאוחרת. רמות וויטמין D נמוכות מעלות את הסיכון לשברים, פסאודוארתרוזיס ותוצאות ניתוחיות תת-אופטימאליות.

החוקרים מוטרדים מהשכיחות הגבוהה של רמות וויטמין D בלתי-מספקות או חסר וויטמין D, בעיקר לאור הזמינות והעלות של הוויטמינים. הם מאמינים כי ניתן לשקול לערוך בדיקות סקר להערכת רמות וויטמין D בחולים המיועדים לניתוח, עם מתן תוספים עם חסר וויטמין D.

מדגם המחקר כלל 313 משתתפים שעברו ניתוח איחוי עמוד-שדרה, שכלל הסרה של הדיסקים בין שתי חוליות, או יותר. הגיל הממוצע של המשתתפים במחקר היה 55 שנים. 44% מהניתוחים היו בעמוד שדרה צווארי, 38% בעמוד שדרה חזי ו-53% בעמוד שדרה מותני.

הרמה הממוצעת של וויטמין D באוכלוסיית המחקר הייתה 28.6 ננוגרם למ”ל, כאשר 27% סבלו מחסר וויטמין D (מתחת ל-20 ננוגרם למ”ל).

בקבוצת המשתתפים עם רמות לא-מספקות של הוויטמין תוארה שכיחות גבוהה של השמנה (P=0.025) ועישון (p=0.023). כמו כן, בקבוצה זו מדדי VAS (Visual Analog Scale) היו גבוהים יותר (p=0.024), צפיפות המינראלים של העצם הייתה נמוכה יותר (p=0.032) ושכיחות החסרים הנוירולוגיים הייתה גבוהה יותר (p=0.094).

החוקרים יצרו מדד משולב להערכת מוגבלות, המבוסס על מדדי Neck Disability Index ו-Oswestry Disability Index ומצאו כי מדד המוגבלות הממוצע היה גבוה יותר משמעותית בקבוצת המשתתפים עם רמות לא-מספקות של וויטמין D (P=0.003).

למרות שמחקר קודם מצא כי ב-43% מהחולים לאחר ניתוח אורתופדי רמות וויטמין D אינן-מספקות, זהו המחקר הראשון שהתמקד רק בחולים שעברו ניתוח עמוד שדרה.

מתוך הכנס השנתי ה-26 מטעם ה-North American Spine Society

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה