Back pain

התועלת של טיפוס תרפויטי בחולים עם כאב גב תחתון כרוני (Spine)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Spine עולה כי בטיפול בחולים הסובלים מכאבי גב תחתון, התועלת של טיפוס תרפויטי דומה לזו של תכנית אימונים סטנדרטית, אם לא עדיפה עליה.

במסגרת המחקר האקראי ומבוקר בחנו החוקרים את ההשפעות של טיפוס תרפויטי בחולים עם כאב גב תחתון כרוני. לפני ואחרי ארבעה שבועות אימונים, החוקרים העריכו את הבריאות הגופנית והנפשית באמצעות שני שאלונים – SF-36 והערכת מוגבלות על-רקע כאבי גב לפי שאלון Hannover Functional Ability Questionnaire.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפוס תרפויטי זוכה לפופולאריות שהולכת וגדלה במרכזי שיקום, עם הוכחות להשפעות חיוביות על כוח השרירים. השערת המחקר הייתה כי טיפוס תרפויטי יחזק את כוח השרירים ותחושת הבריאות הגופנית והנפשית. המחקר התמקד בהשפעות הפסיכולוגיות של טיפוס תרפויטי בהשוואה לתכנית אימונים סטנדרטית.

מדגם המחקר כלל 28 חולים עם כאב גב תחתון כרוני, שהשתתפו בתכנית טיפוס תרפויטי או תכנית פעילות גופנית סטנדרטית. כל תכנית ארכה ארבעה שבועות, כולל ארבע פגישות מודרכות בשבוע. לפני ואחרי התכנית, המשתתפים השיבו לשני שאלונים להערכת הבריאות הגופנית והנפשית.

מהתוצאות עולה כי לא היה הבדל בהערכת מוגבלות על-רקע כאבי גב לפי שאלון Hannover Functional Ability Questionnaire, הן לפני והן אחרי או בין הטיפולים. באשר לשאלון SF-36, שני הטיפולים הביאו לשיפור משמעותי בשלושה מבין שמונה מדדי SF-36. בשניים מבין שמונה מדדים תועד שיפור רק במשתתפים בקבוצת הטיפוס התרפויטי, באחד המדדים האחרים, ההפך היה הנכון. מהשוואת שתי הקבוצות עולה שיפור גדול יותר משמעותית לאחר טיפוס תרפויטי בשני מדדים של שאלון SF-36: תפקוד גופנית ותפישת מצב בריאות כללי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהממצאים עולה כי לטיפוס תרפויטי תועלת דומה לזו של תכנית פעילות גופנית סטנדרטית. בשני מדדים של שאלון SF-36, התועלת של טיפוס תרפויטי עלתה על זו של תכנית פעילות גופנית סטנדרטית, בעיקר בתחום תפישת הבריאות והתפקוד הגופני של החולים. מממצאים אלו עולה כי טיפוס תרפויטי שווה ערך ואף עדיף חלקית על תכנית אימונים סטנדרטית בחולים עם כאב גב תחתון כרוני.

Spine. 2011;36(11):842-849

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה