Back pain

האם תוכנית לייצוב עמוד השדרה היא הגישה היעילה ביותר לטיפול בבעיות גב תחתון? (מתוך Spine)

ממחקר שנערך לאחרונה, עולה כי לטיפול בבעיות גב תחתון כרוניות, תוכנית הנמשכת 10 שבועות לייצוב עמוד השדרה נראית כשיטה יעילה יותר מטיפול המיושם ידנית או מחלוקת  חוברת הדרכה למטופלים. המחקר פורסם בכתב העת לעמוד השדרה (Spine).

התוכנית לייצוב עמוד השדרה שנבדקה, מורכבת מתרגילים שהוגדרו כ”התקדמות תפקודית”, שמתמקדים בחיזוק מגוון שרירים התומכים בעמוד השדרה. סרט וידאו המדגים את ההשפעה של השרירים על יציבות עמוד השדרה הוקרן בתחילת ובסיום כל אחד מ-10 המפגשים, שבינהם תרגלו המשתתפים את התרגילים בתחנות סיוע.    

לשם השוואה, הקבוצה שקיבלה טיפול המיושם ידנית קיבלה עד 10 טיפולים גופניים סטנדרטיים, ללא תרגילי התעמלות. לצורך בקרת ההתערבויות, קבוצת מטופלים נוספת קיבלה חוברת הדרכה הנקראת “גב בפעולה”, אולם ללא טיפול כלשהו וללא ביצוע תרגילי התעמלות.  

כל המשתתפים השתתפו בפגישה שנקראה “בית ספר לגב”, פגישה אחת שכללה שאלות ותשובות והכשרה במגוון נושאים הקשורים לכאב גב.

החוקרים השוו את הגישות הטיפוליות האלו ב-346 מטופלים הסובלים מהפרעות גב תחתון כרוניות, עם אפיזודה נוכחית שנמשכה 12 שבועות לפחות.

המטופלים חולקו אקראית לקבלת אחת משלוש הגישות הטיפוליות (20% בקבוצת הביקורת ו-40% בכל אחת משתי הקבוצות הטיפוליות), ו-213 מהם השלימו את הטיפול. המידע נאסף למשך שנתיים לאחר ההתערבות. בממוצע, המטופלים בתוכנית לייצוב עמוד השדרה, נכחו בערך ב-7 עד 8 מפגשים, והמטופלים שקיבלו טיפול ידני נכחו בערך ב-5 מ-10 הפגישות.

כעבור 6 חודשים, אצל המטופלים בתוכנית לייצוב עמוד השדרה נצפתה ירידה של 65.9% בתסמיני כאב והפחתה בחוסר התפקוד. כעבור שנה נצפתה אצל מטופלים אלו ירידה של 34.3% בשימוש בתרופות, כמו גם ירידה בניקוד חוסר התפקוד ובנכות.

לפיכך, אמר אחד החוקרים בראיון שנערך עימו, התוצאות מצביעות על תועלת של שהושגה בקבוצת המטופלים בתוכנית לייצוב עמוד השדרה בהשוואה לשתי הקבוצות האחרות.

החוקרים דיווחו בנוסף, כי טיפול ידני נמצא טוב יותר במידה משמעותית מקבוצת הביקורת בהשגת הפחתת כאב במטופלים עם הפרעות גב תחתון כרוניות, שסבלו מהכאב העז ביותר 3 חודשים לאחר ההתערבות.

בהתייחס לטיפול ידני, החוקרים ציינו כי גישה זו הגישה המועדפת על פיזיוטרפיסטים לטיפול בהפרעות גב תחתון כרוניות, וכי גישה זו מתאימה לשימוש במטופלים כאמצעי להפחתת כאב, אולם תוצאות המחקר מרמזות על כך שאין זה כדאי להשתמש בגישה זו כאמצעי הטיפול היחיד, כיוון שהיא אינה מפחיתה חוסר תפקוד או נכויות, ואינה משפרת את איכות החיים.


החוקרים יצאו בקריאה לעוסקים בטיפול גופני לכוון את עדיפויות המחקר הקליני לחקר צורת השיקום היעילה ביותר והנכונה לעיתוי הטיפול לאחר השימוש בטיפול ידני, כדי להשיג את התועלת המירבית למטופל.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Spine. 2006;31:1083-1093

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה