Back pain

מטה אנליזה אודות הטיפול בכאב עיקש באמצעות גירוי מוחי עמוק

למרות שגירוי מוחי עמוק משמש לטיפול בכאב עיקש מזה 50 שנים, לא בוצעו מעולם מחקרים ארוכי טווח לקביעת מידת היעילות האמיתית של פרוצדורה זו בחולים אלה.

מטה-אנליזה שבוצעה לאחרונה על-ידי חוקרים אוסטרליים מעידה כי קיימת שונות רבה במידת היעילות שדווחה בשימוש בפרוצדורה ובסוגי הכאב שהגיבו לטיפול זה.

ד”ר Bittar הציג את הממצאים במפגש ה-73 של ה-American Association of Neurological Surgeons.

הוא מסביר כי תוצאות המחקר עשויות לסייע לרופאים לחזות באופן מדויק יותר אלו חולים יגיבו בצורה המיטבית לטיפול באמצעות גירוי מוחי עמוק. לדבריו, יוכלו הרופאים גם לשקול אפשרויות טיפול נוספות ולהסביר לחולים בצורה טובה יותר את מידת ההקלה הצפויה באמת בכאבים.

במטה-אנליזה נכללו ששה מחקרים שבוצעו בין השנים 1977-1997 והשתתפו בהם 42 חולים שמעקב נערך אחריהם במהלך תקופה של חודש עד 15 שנים. בסך הכל, מידה מסוימת של הצלחה לטווח ארוך של הטיפול הושגה ב-55% מהחולים, אך שיעור ההצלחה נמצא תלוי במקור הכאב של החולים. לדוגמא, מסביר ד”ר Bittar, הבדלים ברורים בשיעורי ההצלחה נמצאו בין חולים שסבלו מכאבים ממקור נוצי-צפטיבי לבין חולים שסבלו מכאבים ממקור נוירופתי (63% לעומת 47%, בהתאמה).

השיעור הגבוה ביותר של הקלה בכאבים לטווח ארוך הופיע בקרב חולים שעברו טיפול באמצעות גירוי מוחי עמוק באזורים הפרי-ונטריקולרים האפורים ובאזורי התאלאמוס הסנסורי (87%), בהשוואה לחולים שטופלו באזורים אחרים של המוח.

בחולים שסבלו מכאבים עיקשים בגב התחתון עמד שיעור ההצלחה על ערך של 80% (שהוגדר כהפחתה מובהקת סטטיסטית בכאבים, עם או ללא שינוי במשככי הכאבים שנטלו החולים). בקרב חולים שסבלו מכאבים הקשורים למחלת הסרטן עמד שיעור ההצלחה על ערך של 65%.

בחולים שסבלו מפגיעות עצביות פריפריאליות עמד שיעור ההצלחה על ערך של 52%, ואילו בחולים שסבלו מפציעות בחוט השדרה עמד שיעור ההצלחה על ערך של 50% ובחולים שסבלו מ-anesthesia dolorosa עמד שיעור ההצלחה על ערך של 29%.

ד”ר Bittar מדגיש כי הפרוצדורה עדיין משמשת כטיפול קו שני בכאב עיקש וכי כל החולים שטיפל בהם באופן זה ניסו תחילה להשיג הקלב בשיטות אחרות שכללו טיפול תרופתי, גירוי עצבי פריפריאלי ושל חוט השדרה, וגירוי של הקורטקס המוטורי.

החוקרים מסיקים מן האנליזה ומנסיונם הרפואי כי טיפול באמצעות גירוי מוחי עמוק עשוי לשמש בטיפול בחולים מסוימים הסובלים מסינדרומים של כאב עיקש שלא הגיבו לצורות טיפול אחרות.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה