Asthma

אלימות מצד בן הזוג מלווה בסיכון מוגבר לאסתמה לא-מאוזנת  (מתוך הכנס AAAAI)

Violence

בחולים עם אסתמה החשופים לאלימות מצד בן הזוג תועדו שיעורים גבוהים יותר של אסתמה שאינה מאוזנת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Allergy, Asthma & Immunology.

המחקר התצפיתי כלל 45 מבוגרים עם אסתמה ונועד לבחון את ההשפעה של אלימות מצד בן הזוג על איזון אסתמה לאחר 3-6 חודשים.

על-פי מדדים תקפים להערכת אלימות רגשית, פסיכולוגית וגופנית מצד בן הזוג, החוקרים קבעו כי ב-44% מהחולים הייתה חשיפה קודמת לאלימות מצד בן הזוג. לאחר מכן, הם השוו את הגורמים הפסיכו-סוציאליים, כולל חרדה, דיכאון ותחושת דחק ובידוד חברתי, בין אלו עם חשיפה לאלימות מצד בן הזוג ואלו ללא חשיפה לאלימות, במטרה לקבוע את ההשפעה של חשיפה לאלימות מצד בן הזוג על גורמים אלו ואילו מהגורמים ניבא אסתמה לא-מאוזנת.

לאחר 3-6 חודשים מתחילת המחקר, החוקרים מצאו כי 75% מאלו עם היסטוריה של חשיפה לאלימות מצד בן הזוג סבלו מאסתמה לא-נשלטת, זאת על-פי מדד Asthma Control Test של 19 נקודות ומטה – בעוד שרק 36% מאלו ללא חשיפה דומה לאלימות מצד בן הזוג סבלו מאסתמה שאינה מאוזנת היטב (p<0.01).

באשר לגורמים פסיכו-סוציאליים, החוקרים מצאו כי חשיפה קודמת לאלימות מצד בן הזוג ניבאה רמת חרדה גבוהה יותר (p=0.007), תחושת דחק חמורה יותר (p=0.02) ותסמיני דיכאון משמעותיים יותר (p=0.03). יתרה מזאת, עליה בדרגת החרדה (p=0.02), תחושת דחק (p=0.02) ובידוד חברתי (p<0.001) ניבאו אסתמה לא-מאוזנת. דיכאון לא ניבא אסתמה לא-מאוזנת.

ממצאי המחקר מעידים כי תחושות חמורות יותר של חרדה ודחק משנית לאלימות מצד בן הזוג מלוות בסיכון מוגבר לאסתמה שאינה נשלטת היטב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי זיהוי גורמים פסיכו-סוציאליים העשויים להשפיע על איזון מחלת הריאות עשוי לסייע בפיתוח התערבויות ממוקדות אשר יובילו להפחתת נטל התחלואה עקב אסתמה.

מתוך הכנס AAAAI

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה