Asthma

הערכת התפתחות התפקוד הריאתי בחולים עם אסתמה פרסיסטנטית (N Engl J Med)

מנתונים חדשים שפורסמו במהלך חודש מאי בכתב העת New England Journal of Medicine עולה קשר בין אסתמה שנותרה לאחר תקופת הילדות ובין התפתחות מוקדמת של מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD).

במסגרת המחקר סווגו ילדים עם אסתמה בהתאם לארבעה דפוסים אופייניים של שיפור או ירידה בתפקוד הריאתי על-פי עקומות שהדגימו את מדדי FEV1 (Forced Expiratory Volume in 1 second), עדות למדידות בבדיקת תפקודי נשימה שבוצעו מילדות לבגרות. גורמי סיכון הקשורים בדפוסים חריגים נבחנו גם כן במסגרת המחקר.  להגדרת ערכים תקינים, החוקרים התבססו על ערכי FEV1 ממשתתפים בסקר National Health and Nutrition Examination Survey ללא אסתמה.

מבין 684 המשתתפים במחקר, ב-170 (25%) תועד דפוס תקין של שיפור תפקודי ריאות ללא ירידה מוקדמת, ב-514 (75%) תועד דפוס אבנורמלי: ב-176 (26%) חלה עליה מופחתת עם ירידה מוקדמת, ב-160 (23%) תועדה עליה מופחתת בלבד בתפקודי הריאות וב-178 (26%) תועדה עליה תקינה וירידה מוקדמת בתפקודי הריאות. ערכי FEV1 נמוכים יותר בתחילת הדרך, תגובה קטנה יותר למרחיבי סמפונות, תגובתיות-יתר של דרכי האוויר ומין זכר נקשרו כולם עם עליה מופחתת בתפקודי ריאות.

בבדיקת תפקודי ריאות האחרונה (גיל ממוצע של 23 שנים), 73 משתתפים (11%) ענו על קריטריוני GOLD (Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Disease) לליקוי בתפקוד ריאתי המתאים ל-COPD; במשתתפים אלו תועדה שכיחות גבוהה יותר של עליה מופחתת בתפקוד הריאתי, בהשוואה לדפוס התקין (18% לעומת 3%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ליקוי בתפקוד ריאתי בילדות ומין זכר הם שני הגורמים המנבאים המשמעותיים ביותר של דפוס התפתחות אבנורמלי של תפקודי הריאות. בילדים עם אסתמה פרסיסטנטית ועליה מופחתת בתפקוד הריאתי קיים סיכון מוגבר להפרעה חסימתית בדרכי האוויר וייתכן התפתחות COPD בגיל צעיר.

N Engl J Med 2016; 374:1842-1852

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה