Asthma

האם זיהום אוויר מעלה את הסיכון ללידה מוקדמת בנשים עם אסתמה? (J Allergy Clin Immunol)

חשיפה לזיהום אוויר לפני הפריה, בשלב מוקדם במהלך ההיריון ובשלב מתקדם במהלך ההיריון עשויה להביא לעליה בסיכון ללידה מוקדמת בנשים עם אסתמה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology.

החוקרים אספו נתונים אודות גיל ההיריון, נתונים דמוגרפיים אודות האם, היסטוריה רפואית, היסטוריית פוריות והיסטוריה לפני לידה, כמו גם סיכום מידע אודות ההיריון והלידה, ממאגר Consortium on Safe Labor לשנים 2002-2008. מדובר במאגר רטרוספקטיבי של לידות לאחר 23 שבועות היריון ומעלה, עם נתונים שנאספו מהרשומות הממוחשבות מ-19 בתי חולים ברחבי ארה”ב.

המדגם כלל 233,736 יילודים, 87% מהם נולדו בין 2005-2007. לאחר אי-הכללת הריונות מרובי עוברים ואלו עם נתונים חסרים אודות איכות האוויר, גודל המדגם כלל 233,502 יילודים מבין 204,175 נשים. מרבית הנשים במחקר תרמו רק היריון אחד לעוקבה.

החוקרים התאימו נתונים אלו לשישה מזהמים באוויר (פחמן חד-חמצני, תחמוצות חנקן, אוזון, חומר חלקיקי בקוטר אירודינאמי קטן מ-10 מיקרונים, חומר חלקיקי בקוטר אירודינאמי של פחות מ-2.5 מיקרון, גופרית דו-חמצנית ) ובחנו את ההשפעות האפשריות של זיהום אוויר על הסיכון ללידה לידה מוקדמת בכל שבוע היריון. הם תקננון את הנתונים לגיל, גזע, מיקום ומוצא אתני, משקל לפני היריון, עישון וצריכת אלכוהול ובעיות רפואיות כרוניות של האם.

מהערכת לידה מוקדמת לפני שבוע היריון עלה כי אינטראקציות משמעותיות עם אסתמה היו ספורדיות לפני שבוע 30 אך נפוצות יותר במהלך שבועות 34-36, עם סיכון מוגבר באימהות עם חשיפה לתחמוצות חנקן, פחמן חד-חמצני וגופרית דו-חמצנית וקשר הפוך עם חשיפה לאוזון בשבוע 34 להיריון. הסיכויים ללידה מוקדמת היו גבוהים יותר משמעותית בקרב נשים עם אסתמה וחשיפה לפחמן חד-חמצני ותחמוצות חנקן לפני ההפריה ובשלב מוקדם במהלך ההיריון. בששת השבועות האחרונים להיריון, הסיכון ללידה מוקדמת על-רקע חשיפה לחומר חלקיקי בקוטר אירודינאמי קטן מ-10 מיקרונים היה גבוה יותר בקרב נשים עם אסתמה.

החוקרים מסמכים וכותבים כי אימהות עם אסתמה מצויות בסיכון מוגבר ללידה מוקדמת לאחר חשיפה לזיהום אוויר על-רקע תחבורה, דוגמת פחמן חד-חמצני ותחמוצות חנקן, בפרט בחשיפה שלושה חודשים לפני ההפריה ובשבועות הראשונים של ההיריון.

J Allergy Clin Immunol. Published online March 1, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה