Asthma

האם טיפול מוקדם ב-Azithromycin מונע מחלה חמורה בדרכי נשימה תחתונות בילדים קטנים? (JAMA)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMN מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי בקרב ילדים קטנים עם היסטוריה של זיהומים חוזרים וחמורים בדרכי נשימה תחתוונת, טיפול מוקדם ב-Azithromycin (אזניל) במהלך זיהום בדרכי נשימה הביא להפחתת הסיכון לזיהומים חמורים בדרכי נשימה תחתונות.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם טיפול מוקדם ב- Azithromycin, החל מלפני הופעת תסמיני זיהום חמור בדרכי נשימה תחתונות, בילדים לפני גיל בית ספר עם הישנות זיהומים חמורים בדרכי נשימה תחתונות, עשוי למנוע התקדמות אירועים אלו.

מדובר במחקר אקראי, כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, שנערך בתשעה מרכזים בארצות הברית. הגיוס למחקר החל באפריל 2011 והמעקב הושלם עד דצמבר 2014. המדגם כלל 607 ילדים בגילאי 12-71 חודשים עם היסטוריה של זיהומים חמורים וחוזרים בדרכי נשימה תחתונות .

המשתתפים חולקו באקראי לטיפול ב- Azithromycin (12 מ”ג לק”ג ליום למשך חמישה ימים, 307 ילדים) או פלסבו תואם (300 ילדים), החל משלב מוקדם במהלך זיהום בדרכי נשימה (סימנים או תסמינים לפני התפתחות זיהום בדרכי נשימה תחתונות), על-בסיס תכנית פעולה מותאמת אישית, במהלך תקופה של 12-18 חודשים. התוצא העיקרי היה מספר זיהומים בדרכי נשימה שלא התקדמו לזיהום חמור בדרכי נשימה תחתונות, שבפועל יובילו למתן מרשם לטיפול פומי בקורטיקוסטרואידים. נוכחות פתוגנים עמידים ל- Azithromycin בדגימות מחלל הפה והלוע, כמו גם אירועים חריגים, שימשו כתוצאים משניים של המחקר.

במהלך המחקר פיתחו 443 ילדים (223 ילדים בקבוצת ההתערבות ו-220 ילדים בקבוצת הביקורת) סך כולל של 937 אירועי זיהום בדרכי נשימה (473 בקבוצת ההתערבות ו-464 בקבוצת הביקורת), כולל 92 מקרים של זיהום חמור בדרכי נשימה תחתונות (35 בקבוצת ההתערבות, 57 בקבוצת הביקורת). הטיפול ב- Azithromycin הפחית משמעותית את הסיכון להתקדמות לזיהום חמור בדרכי נשימה תחתונות, בהשוואה לפלסבו (יחס סיכון של 0.64, p=0.04); הסיכון האבסולוטי לזיהום ראשון בדרכי נשימה: 0.05 עם Azithromycin, 0.08 עם פלסבו. מקרים של הופעת פתוגנים עמידים ל- Azithromycin ואירועים חריגים לא היו נפוצים.

החוקרים קוראים לאסוף נתונים נוספים אודות התפתחות פתוגנים עמידים לטיפול אנטיביוטי בעקבות גישה זו.

JAMA. 2015;314(19):2034-2044

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה