Asthma

התועלת של סליין היפרטוני בטיפול ביילודים עם ברונכיוליטיס (Pediatrics)

ביילודים עם ברונכיוליטיס חדה, טיפול בסליין היפרטוני עשוי להפחית את הסיכון לאשפוזים ולהפחית את משך האשפוז בבית החולים. במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics במהלך חודש אוקטובר מדווחים החוקרים על תוצאות מטה האנליזה והסקירה השיטתית שהשלימו, מהן עולה כי טיפול בסליין היפרטוני מלווה בירידה ממוצעת של 0.45 ימים (כ-11 שעות) במשך האשפוז ביילודים שאושפזו בשל ברונכיוליטיס חדה, ולירידה ממוצעת של 20% בסיכון לאשפוז.

עוד עולה מהנתונים כי סליין היפרטוני בטוח לשימוש ביילודים עם ברונכיוליטיס, בעיקר כאשר ניתן בשילוב עם מרחיב סמפונות.

החוקרים ערכו סקירה שיטתית של מחקרים אקראיים-מבוקרים זמינים, במטרה להעריך את ההשפעות והבטיחות של סליין היפרטוני בילדים עד גיל 24 חודשים עם ברונכיוליטיס חדה. הם ערכו חיפוש במגוון מאגרי מידע אלקטרוניים לזיהוי מחקרים להכללה והוציאו מהסקירה מחקרים שכללו חולים שפיתחו צפצופים חוזרים או הונשמו, כמו גם חולים שהשלימו הערכה שכללה תפקודי ריאות בלבד.

24 המחקרים שנכללו כללו 3,209 חולים, 1,706 ילדים טופלו בסליין היפרטוני.

מהערכת הנתונים במאושפזים, על-בסיס סקירה שכללה 15 מחקרים עם 1,956 משתתפים, עלה כי בילדים מאושפזים שטופלו בסליין היפרטוני משך האשפוז הממוצע היה קצר יותר, בהשוואה לאלו שטופלו בסליין נורמאלי או אלו שקיבלו טיפול סטנדרטי. מניתוח הנתונים מחמישה מחקרים עם 404 ילדים עלה כי טיפול בסליין היפרטוני לווה בשיפור משמעותי במדדי חומרה קלינית לאחר הטיפול ביום הראשון וביום השלישי לאשפוז.

מהערכת הנתונים בחולים לא-מאושפזים עלה כי שבעה מחקרים כללו 951 חולים ומהם עלה כי סליין היפרטוני הפחית את הסיכון לאשפוז בשיעור של 20%, בהשוואה לסליין 0.9% (יחס סיכון של 0.80, p=0.01).

גודל ההשפעה של סליין היפרטוני על קיצור משך האשפוז בחולים מאושפזים במאמר הנוכחי מהווה רק שליש מזה שתואר בסקירת Cochrane משנת 2013, שכללה שישה מחקרים בחולים מאושפזים עם 500 חולים. בחולים לא-מאושפזים הסקירה החדשה מצביעה על ירידה של 20% בסיכון לאשפוז על-רקע טיפול בסליין היפרטוני, בניגוד לירידה לא-מובהקת של 37% בסיכון שתועדה בסקירה משנת 2013.

החוקרים ממשיכים וכותבים כי עדיין יש חשש מפני תופעות לוואי אפשריות של סליין היפרטוני, דוגמת ברונכוספאזם חד. עם זאת, לא תוארו אירועים חריגים משמעותיים על-רקע טיפול בסליין היפרטוני ב-21 מבין 24 מחקרים שנכללו בסקירה הנוכחית, במהלכה תועדו נתוני בטיחות ב-2,897 חולים, 1,557 מהם טופלו בסליין היפרטוני. 14 מהמחקרים הללו כללו 828 חולים שטופלו בסליין היפרטוני, 81.3% מהם טופלו בסליין היפרטוני עם מרחיב סמפונות.

לפחות אירוע חריג אחד דווח בכל אחד משבעת המחקרים הנותרים שכללו 729 חולים שטופלו בסליין היפרטוני, 74% מהחולים טופלו בסליין היפרטוני בלבד. עם זאת, מרבית האירועים החריגים היו קלים וחלפו עצמונית.

לאור השכיחות הגבוהה של ברונכיוליטיס ביילודים והנטל הגדול על מערכת הבריאות ברחבי העולם, התועלת של סליין היפרטוני, גם אם קטנה מכפי ששיערו בעבר, עשויה להיות בעלת חשיבות קלינית.

Pediatrics. 2015;136:687-701

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה