Asthma

ניתוח בריאטרי מביא לשיפור תפקוד נשימתי בחולי אסתמה עם השמנה חמורה (Thorax)

במאמר שפורסם בכתב העת Thorax מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי ניתוח בריאטרי הביא לשיפור בתפקוד דרכי אוויר קטנות, לירידה בתהליכי דלקת ובמספר תאי מאסט בדרכי האוויר. השפעות אלו עשויות לעמוד בבסיס השיפור באיזון אסתמה, איכות החיים והתפקוד הריאתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפתוגנזה של אסתמה בחולים שמנים אינה מובנת היטב ותוארה כפנוטיפ ספציפי בחולים אלו. ירידה במשקל מביאה לשיפור איזון מחלת הריאות והתפקוד הריאתי. לא ברור אם שיפור זה נובע מתכונות מכאניות טובות יותר של דרכי האוויר או ירידה בתהליכי דלקת סיסטמית וברונכיאלית.

מדובר במחקר לונגיטודינאלי בחולים שמנים עם אסתמה (27 חולים עם אסתמה ולאחר ניתוח בריאטרי), וביקורות שמנות לאחר ניתוח בריאטרי (39 חולים ללא אסתמה, לאחר ניתוח בריאטרי) ושמנים עם אסתמה ללא ניתוח בריאטרי (12 חולים). החוקרים עקבו אחר תפקוד ריאתי, איזון אסתמה, הסננת תאים בביופסיה מדרכי האוויר וסמנים לדלקת סיסטמית במהלך המעקב ולאחר 3, 6, ו-12 חודשים.

מהתוצאות עולה כי ניתוח בריאטרי הביא לירידה ניכרת במשקל הגוף לאחר 12 חודשים. בקבוצת החולים עם אסתמה ולאחר ניתוח בריאטרי, וכן באלו ללא אסתמה ולאחר ניתוח בריאטרי, מדדי FEV1, FVC ו-TLC השתפרו משמעותית. שאלוני ACQ (Asthma Control Questionnaire), Asthma Quality of Life Questionnaire, השימוש במשאפי קורטיקוסטרוידים ו-PD20 השתפרו בקבוצת החולים עם אסתמה ולאחר ניתוח בריאטרי, בעוד שבחולי אסתמה ללא ניתוח בריאטרי תועד שיפור רק בשאלוני ACQ.

תפקודי דרכי האוויר הקטנות (R5-R20) השתפר בשתי קבוצות החולים לאחר ניתוח בריאטרי, אך השינוי בקרב אלו עם אסתמה היה גדול יותר, כך שתפקוד דרכי האוויר הקטנות (R5-R20) היה דומה בשתי קבוצות החולים לאחר ניתוח בריאטרי לאחר 12 חודשים. מעבר לשיפור בדלקת סיסטמית (רמות גבוהות יותר של hs-CRP, Adiponectin ו-Leptin) לאחר ניתוח בריאטרי, בקבוצת חולי אסתמה לאחר ניתוח בריאטרי תועדה רק ירידה במספר תאי מאסט.

לאור ממצאי המחקר, החוקרים מסכמים וכותבים כי ניתוח בריאטרי עשוי להביא לשיפור אסתמה בחולים עם השמנה חולנית.

Thorax. 2015;70(7):659-667

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה