Asthma

אין הוכחות לתועלת של תוספי תזונה פופולאריים בטיפול באסתמה (J Allergy Clin Immunol)

נוגדי-חמצון, חומצה פולית ושמן דגים הינם תוספים פופולאריים, אך אין עדויות התומכות בהשפעתם על אסתמה או מחלות אלרגיות, כך עולה מסקירה שפורסמה במהדורת מאי של כתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology.

החוקרים ממליצים להסביר למטופלים באופן כנה על מיעוט העדויות התומכות בתועלת של התוספים, אך לדבריהם לא ימליצו לחולים להימנע מהם במידה ויביעו רצון לנסות את הטיפול.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לפחות שני-שליש מהחולים עם אסתמה ואלרגיות נוטלים סוגים מסוימים של ויטמינים או תוספים צמחיים, למרות שבד”כ אינם עושים זאת רק במטרה להביא לשיפור באסתמה או אלרגיות מהן סובלים.

חומצה פולית

תוספים אלו משחקים תפקיד חשוב במתילציה של דנ”א עם שינויים אפיגנטיים. במודלים בעכברים, מתן התוספים במהלך היריון הביא למעשה לעליה באטופיה ובתגובתיות-יתר של דרכי האוויר ולהגדלת הביטוי של גורמי שעתוק המפחיתים ביטוי מחלה אלרגית של דרכי האוויר. אך תוספי כולין לאחר הלידה מדכאים תגובה דלקתית באלו עם מחלה אלרגית של דרכי האוויר.

בבני אדם, התוצאות היו סותרות במחקרים תצפיתיים והתערבותיים, הן להתפתחות והן לטיפול באסתמה ואלרגיה לפני הלידה ולאחריה.

מעבר להבדלים במבנה המחקרים, התוצאות ההטרוגניות נובעות ככל הנראה מכך שחומרי התזונה משפיעים על מסלול אחד מבין רבים ומצויים לעיתים קרובות באותם מוצרי מזון.

כמו כן, ברור יותר ויותר כי למבנה המיקרוביום במערכת העיכול של האדם תפקיד חשוב בהקשר זה.

נוגדי חמצון

עדויות אפידמיולוגיות תומכות בקשר בין תזונה דלה בנוגדי-חמצון ובין שכיחות גבוהה יותר של אסתמה ואלרגיה. עם זאת, אין מחקרים אורכיים רבים להערכת תוספי נוגדי-חמצון או וויטמינים והשפעתם על התפתחות אסתמה או אלרגיה.

יתרה מזאת, אין נתונים קליניים התומכים בשימוש בנוגדי-חמצון בתזונה או בתוספים למניעת אסתמה או אלרגיה. מחקרים קליניים קטנים ומעטים הציעו כי נוגדי-חמצון עשויים להביא לשיפור באיזון אסתמה או התפקוד הריאתי בילדים או מבוגרים, בעוד שמחקרים גדולים בהם בחנו מניעת מחלות ממאירות הצביעו על עליה בתמותה הכוללת עם תוספי נוגדי חמצון.

שמן דגים

חומצות שומן אומגה-שלוש, המצויות במי דגים ותוספי שמן דגים, משחקים תפקיד חשוב בתיווך תהליכי דלקת, החשובים בפתוגנזה ובתסמינים של אסתמה, ולכן קיים בסיס ביולוגי לתועלת של תוספים אלו.

עם זאת,  מחקרים תצפיתיים לא הדגימו קשר עקבי בין צריכה רבה יותר של חומצות שומן אומגה שלוש בילדים או מבוגרים ובין תפקוד ריאתי טוב יותר, הפחתת תסמינים נשימתיים, או שיפור איזון אסתמה.

למעשה, חלק מהמחקרים מצאו כי רמות נמוכות יותר מספקות הגנה מפני אסתמה וצפצופים.

מהנתונים שנאספו ממחקרים קליניים שונים עלתה השפעה נייטראלית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אעפ”י שהתערבויות תזונתיות היו ברובן מאכזבות, קיים עניין גובר בנוגע להשפעה של חומצות שומן אנדוגניות על תהליכי דלקת בדרכי האוויר בחולי אסתמה, וחשוב מכך, בזיהוי פנוטיפ המחלה בו צפויה התועלת הגדולה ביותר.

J Allergy Clin Immunol 2014; 133: 1246-1254

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה