Asthma

מה בין חסימת דרכי אוויר ותפקוד ריאתי ובין הסיכון לפרפור פרוזדורים? (מתוך Circulation)

במאמר שפורסם בכתב העת Circulation מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר הפוך בין מדדי FEV1 (Forced Expiratory Volume in 1 second) נמוכים ומחלה חסימתית של דרכי האוויר ובין היארעות מוגברת של פרפור פרוזדורים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנם דיווחים לפיהם מדדי FEV1 נמוכים מלווים בסיכון מוגבר לפרפור פרוזדורים, כאשר אין נתונים אודות ההערכות בנבדקים שמעולם לא עישנו או באפריקאים-אמריקאים, בהם שיעורי פרפור פרוזדורים נמוכים בהשוואה ללבנים.

כעת בחנו החוקרים את הנתונים אודות כ-15,000 אפריקאים-אמריקאים ולבנים בגיל העמידה, שלקחו חלק במחקר ARIC. בדיקות ספירומטריה סטנדרטיות נערכו בתחילת המחקר והיארעות פרפור פרוזדורים הוגדרה לפי הראשון מבין הבאים: קוד ICD לפרפור פרוזדורים במכתב השחרור מבית החולים או בתעודת הפטירה או תרשימי אק”ג עם 12 לידים שבוצעו במהלך ביקורי מעקב.

במהלך תקופת מעקב ממוצעת של 17.5 שנים, 1,691 משתתפים (11%) אובחנו עם פרפור פרוזדורים חשד. שיעורי ההיארעות של הפרעת הקצב היו קשורים בקשר הפוך עם מדדי FEV1 בכל אחת מארבע קבוצות המין והגזע. לאחר תקנון רב-משתנים לגורמי סיכון מסורתיים למחלות לב וכלי דם וגובה, יחס הסיכון לפרפור פרוזדורים בהשוואת הרבעון התחתון והעליון של מדדי FEV1 עמד על 1.37 בנשים לבנות, 1.49 בגברים לבנים, 1.63 בנשים שחורות ו-2.36 בגברים שחורים. הקשר הנ”ל תועד בכל קטגוריות הרגלי העישון. חסימת מתונה/חמורה בדרכי האוויר (מדדי FEV1/FVC נמוכים מ-0.70 ומדדי FEV1 נמוכים מ-80% מהערך הצפוי) לוותה גם היא בשיעורי היארעות מוגברים של פרפור פרוזדורים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהמחקר מבוסס-אוכלוסיה הגדול הנוכחי עם מעקב ארוך טווח עולה קשר הפוך בין מדדי FEV1 נמוכים ומחלת ריאות חסימתית ובין סיכון מוגבר לפרפור פרוזדורים, גם לאחר תקנון לערפלנים שונים.

Circulation

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה