Asthma

תוצאות מאכזבות למאמצים למניעה מוקדמת של אסתמה (J Allergy Clin Immuno)

בילדים עם היסטוריה משפחתית של אסתמה, הימנעות מחשיפה לקרדית אבק הבית או שימוש בתוספי חומצות שומן אומגה-שלוש מלידה עד גיל חמש שנים, לא הביאו להפחתת שכיחות אסתמה, אטופיה, או הפרעות אטופיות אחרות בגיל 11 שנים, כך מדווחים חוקרים מאוסטרליה.

התוצאות המאכזבות בטווח הארוך עולות ממחקר Childhood Asthma Prevention Study, מחקר אקראי ומבוקר שבחן בנפרד את התועלת של הימנעות מחשיפה לקרדית אבק הבית ותוספי חומצות שומן אומגה-שלוש במהלך חמש השנים הראשונות לחיים כגישה למניעה ראשונית של אסתמה ואלרגיה בילדים בסיכון גבוה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי זיהוי התערבויות יעילות למניעת אסתמה עדיין מהווה אתגר לא קטן. צוות החוקרים בחן את התוצאות בילדים בשתי נקודות זמן מאז השלמת חמש שנות המחקר: בגיל שמונה שנים ובגיל 11 שנים.

בגיל שמונה שנים, החוקרים לא הצליחו לזהות כל תועלת משמעותית לאף אחת מההתערבויות על שכיחות אסתמה, צפצופים או אטופיה, למרות שזיהו ירידה בריכוזי אלרגן באבק שנאסף ממיטות ועליה באלו שנמנעו מחשיפה לקרדית אבק הבית ועליה ביחס בין אומגה שלוש לאומגה שש בדם בגיל חמש שנים.

התוצאות היו די דומות לאחר שש שנים. השכיחות של תוצאות קליניות בנבחנו בגיל 11.5 שנים לא היו שונות משמעותית בין קבוצת ההתערבות וקבוצת הביקורת.

החוקרים כותבים כי בקרב ילדים עם אטופיה בגיל שמונה שנים, הימנעות מחשיפה לקרדית אבק הבית לוותה בירידה של 10.6% בסיכון האבסולוטי בשכיחות איזון ירוד של מחלת אסתמה, בהשוואה לאלו בקבוצת הביקורת באותו גיל. עם זאת, ההשפעה המועילה הזו של הימנעות מחשיפה לקרדית אבק הבית על איזון ירוד של אסתמה בילדים אטופיים, לא תועדה בגיל 11.5 שנים (ירידה אבסולוטית של 4.8% בסיכון).

בגיל 11.5 שנים החוקרים זיהו שכיחות נמוכה יותר של אטופיה בילדים שטופלו בתוספי חומצות שומן אומגה-שלוש, בהשוואה לאלו בקבוצת הביקורת. הם מודים כי ממצא זה לא היה צפוי, ועל-סמך ניתוח נוסף של הנתונים משערים כי מדובר בממצא שגוי.

החוקרים מוסיפים כי מספר מחקרי עוקבה להערכת הימנעות מאלרגנים למניעת אסתמה ואטופיה הדגימו תוצאות חיוביות, כאשר אחרים לא הוכיחו זאת.

J Allergy Clin Immunol 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה