Asthma

עליה ניכרת בשנים האחרונות בשיעור צילומי החזה בילדים עם אסתמה (Pediatrics)

השימוש בצילומי חזה במיליוני ילדים שפנו לחדרי מיון בשל אסתמה בדרגה בינונית עד-חמורה עלה בהיקף של פי 2.4 במהלך 15 השנים האחרונות, כך עולה מתוצאות מחקר חתך רטרוספקטיבי, שפורסמו בכתב העת Pediatrics.

לדברי החוקרים, אסתמה, ברונכיוליטיס ו-Croup היו אחראיים ל-13 מיליון ביקורים בחדרי מיון של ילדים בשנים 1995-2009. אכן, מחלות נשימתיות מופיעות ברשימת עשר הסיבות המובילות לפניות לחדרי מיון של ילדים מתחת לגיל 17 שנים.

במטרה להבין טוב יותר את מגמת ביצוע בדיקות הדמיה להערכת חולים אלו, החוקרים בחנו את נתוני National Hospital Ambulatory Medical Care Survey, מדגם ששימש לאיסוף נתונים אודות ביקורים לבתי חולים ואשפוזים קצרים.

החוקרים זיהו מגמת עליה מובהקת סטטיסטית בשיעור ביצוע בדיקות הדמיה בעת פניות לחדרי מיון בשל אסתמה בדרגה בינונית עד חמורה (יחס סיכויים של 1.06). במהלך תקופה של 15 שנים, המגמה הצביעה על עליה של פי 2.4 בשיעורי בדיקות אלו.

עליות אזוריות בשיעור בדיקות ההדמיה תועדו בכל המצבים באזורי המערב התיכון (יחס סיכויים של 1.57 לאסתמה; יחס סיכויים של 2.15 לברונכיוליטיס; יחס סיכויים של 1.80 ל-Croup) ובדרום (יחס סיכויים של 2.27, 1.92 ו-3.14, בהתאמה).

בחדרי מיון המטפלים במספר רב של ילדים (80% ומעלה מהביקורים הם של ילדים מתחת לגיל 18 שנים) זוהו תוצאות חיוביות יותר. במקרים אלו, השימוש בצילומי חזה להערכת הפרעות נשימתיות בילדים אלו ירדו.

החוקרים מאמינים כי היפוך המגמה לפיה חלה עליה בשיעורי צילומי חזה בילדים עם מחלות נשימתיות בחדרי מיון צפויה להוביל לשיפור יעילות חדרי המיון, להביא להפחתת העלויות ולצמצם את החשיפה לקרינה.

Pediatrics. Published online July 22, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה