Asthma

חשיפה לביספנול A בהריון ובשנה הראשונה לחיים והסיכון לצפצופים ולאסתמה בילדות (Allergy and Clinical Immunology)

חשיפה לביספנול A (BPA) במהלך השליש האחרון של ההריון נמצא קשור בקשר הפוך לסיכון מותאם לצפצפוצים בנשימה בגיל 5, אך לחשיפה לאחר הלידה נמצא קשר ישיר עם עליה בסיכון לצפצופים,כך  לפי ממצאי מחקר עוקבה שפורסם בגליון האחרון של Allergy and Clinical Immunology

השכיחות של מחלת האסתמה עלתה בצורה דרמטית בשלושת העשורים האחרונים, ותרמה לכך ככל הנראה חשיפה לגורמים סביבתיים שנותרו בחלקם עלומים. אחד מהם, כנראה, היא החשיפה ל-BPA, כך לפי החוקרים. במחקרים קודמים נמצא כבר קשר בין חשיפה ל-BPA ולבעיות נשימה, השמנה, אי סבילות לגלוקוז, בעיות התנהגות ואחרות. ביולי השנה, ה-FDA אסר את השימוש ב-BPA בכוסות ובקבוקים לתינוקות. עם זאת, החשיפה לחומר מתקיימת עדיין בבמכסים וקופסאות אוכל ובמזון משומר, וכן בקבלות מחנויות. המחקר הנוכחי בחן את ההשערה כי לחשיפה ל-BPA בשלבי ההתפתחות המאוחרים של העובר וכן בשנה הראשונה לחייו קשר לעליה בסיכון לצפצופים ואסתמה בילדים. החוקרים העריכו את החשיפה ל- BPA לפי בדיקת ריכוז החומר בשתן.

למעלה מ-500 נשים בשליש השלישי של ההריון עברו בדיקות לריכוז ה-BPA בשתן, וכך גם ילדיהם בגיל 3,5,7. בגילאים 5-7 נשאלו הילדים לגבי צפצפופים שאירעו בשנה הקודמת לשאלון. לאחר התאמה לחשיפה לעישון פסיבי ולגורמי סיכון אחרים לאסתמה, החשיפה לאחר הלידה ל-BPA נקשרה לסיכון גבוה ב-40-50% לסבול מצפצפופים ואסתמה. לעומת זאת, חשיפה ל-BPA במהלך השליש השלישי של ההריון נקשרה דווקא בקשר הפוך לסיכון לצפצפופים בגיל 5, בניגוד לממצאים קודמים על קשר חיובי בין חשיפה של העובר ל-BPA בעת השליש השני לבין הסיכון לאסתמה בילד. 

כמו במחקרים קודמים, מציינים החוקרים כי לא מצאו קו לינארי בין מינון החשיפה לתגובה, אך לדבריהם הסיכון היה קיים גם בחשיפה לרמות נמוכות הקשורות לפעילויות יומיומיות. בגילאים 3,5 ו-7 אצל למעלה מ-90% מהילדים זוהו מטבוליטים של BPA. החשיפה ל-BPA לא נקשרה לעליה ברמות של הנוגדנים לאלרגניים שכיחים הנישאים באוויר, כך שטרם הובררה הסיבה הביולוגית לקשר בין החשיפה ל-BPA לבין מחלת האסתמה.

המכון הלאומי למדעי בריאות הסביבה המליץ לצמצם את החשיפה ל-BPA באמצעות המנעות כלל מקופסאות אכסון מפלסטיק מסוג 3 ו-7, מיעוט צריכת מזון משומר וכמו כן העדפת שימוש בקופסאות אכסון לאוכל ובקבוקים עשויים זכוכית, פורצלן או פלדת אל-חלד במקום באלה העשויים פלסטיק.

לכתבה במדסקייפ

לתקציר המחקר

J Allergy Clin Immunol. 2013;131:736-742.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה