Asthma

מה בין נזלת אלרגית ובין איזון אסתמה בילדים? (Thorax)

שפעת

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Thorax מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי לנזלת אלרגית השפעה משמעותית על איזון אסתמה בילדים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אסתמה ונזלת אלרגית הן שתי המחלות הכרוניות הנפוצות בילדות ובגיל ההתבגרות. עד כה, לא נערך מחקר להערכת ההשפעה של נזלת אלרגית על איזון אסתמה בילדים. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את השכיחות של נזלת אלרגית בילדים עם אסתמה, ואת ההשפעה של המחלה והטיפול בה על איזון אסתמה.

החוקרים ערכו מחקר חתך שכלל 203 ילדים עם אסתמה, בגילאי 5-18 שנים. הם התבססו על שאלונים להערכת תסמיני נזלת והטיפול במחלה ושאלון ACQ (Asthma Control Questionnaire). החוקרים עקבו גם אחר רמות FeNO (רמות Nitric Oxide באוויר ננשף) ונוגדנים מסוג IgE, כולל נוגדנים ספציפיים.

157 ילדים (76.2%) סבלו מתסמינים של נזלת אלרגית, אך רק 88 מהם (56.1%) זכו לאבחנה זו מצד הרופא המטפל. מדדי ACQ היו גרועים יותר בילדים עם נזלת אלרגית, בהשוואה לאלו שלא סבלו מנזלת אלרגית (P=0.012). מדד ACQ של 1.0 ומעלה (איזון לא-מושלם של אסתמה) היה נפוץ הרבה יותר בילדים עם נזלת אלרגית, בהשוואה לאלו ללא נזלת אלרגית (יחס סיכויים של 2.74, p=0.0081), גם לאחר תקנון לרמות FeNO ולנוגדני IgE. לאחר תקנון לטיפול בתרסיסי סטרואידים, לא נותר עוד קשר בין נזלת אלרגית ובין אסתמה שאינה מאוזנת היטב (יחס סיכויים של 0.72, p=0.150).

לסיכום, נזלת אלרגית נפוצה בילדים הסובלים מאסתמה, ובעלת השפעה משמעותית על איזון המחלה. החוקרים משערים כי זיהוי וטיפול בנזלת אלרגית עשוי להביא לשיפור איזון אסתמה בילדים, אך דרושים מחקרים נוספים במטרה לבחון השערה זו.

Thorax. 2012;67(7):582-587

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה