Asthma

משאף משולב הכולל סטרואידים וביתא-אגוניסטים ארוכי-פעולה להפחתת התלקחויות אסתמה (J Allergy Clin Immunol)

בהשוואה למשאפים לטיפול באסתמה המכילים סטרואידים בלבד, למשאפים המכילים שילוב של סטרואידים וביתא-אגוניסטים ארוכי-פעולה תועלת דומה, אם לא טובה יותר, במניעת התלקחויות אסתמה, והם בטוחים לשימוש, גם בחולים בסיכון-גבוה.

היתרון של משאפים משולבים נובע מכך שהם מאפשרים מתן מינונים נמוכים יותר של סטרואידים. עם זאת, עלו שאלות באשר לבטיחות של ביתא-אגוניסטים ארוכי-פעולה (LABA או Long-Acting Beta-Agonist), כאשר נמצא כי טיפול מונותרפי מלווה בעליה בשיעורי התמותה וסיבוכים חמורים של אסתמה.

כעת ל-LABA מצורפת אזהרת קופסא שחורה לפיה אין לתת את הטיפול לבדו, ומנהל המזון והתרופות האמריקאי הוראה ליצרנים של המשאפים המשולבים לערוך מחקרים לאחר שיווק התרופות.

עם זאת, בינתיים, בהתאם להמלצות הנוכחיות של ה-FDA לפיהן יש לשלב טיפול בביתא-אגוניסטים ארוכי-פעולה עם טיפולים מניעתיים אחר לאסתמה, מהמחקר עולות עדויות חשובות לפיהן מתן שילוב של ביתא-אגוניסטים ארוכי-פעולה עם משאפי סטרואידים מסייע במניעת התלקחויות אסתמה חמורות.

למרות שהמחקר לא היה גדול דיו להעריך אירועים נדירים מאוד, דוגמת מקרי תמותה על-רקע אסתמה או הנשמה על-רקע המחלה הכרונית, החוקרים הצליחו לבחון אירועים אחרים, דוגמת טיפולי הצלה, אשפוזים ופניות לחדר מיון.

החוקרים התבססו על נתונים מבתי מרקחת אודות 1,828 חולים שטופלו במשאפי סטרואידים ומינון קבוע של משאפי סטרואידים עם ביתא-אגוניסטים ארוכי-פעולה.

מניתוח רב-משתנים עלה כי ההשפעה המגנה, מבחינת הזמן עד להתלקחות אסתמה חמורה, היה ארוך יותר עם טיפול משולב בסטרואידים וביתא-אגוניסטים ארוכי-פעולה, בהשוואה לטיפול במשאפי סטרואידים בלבד.

בדומה, לאחר תקנון לגורמים שונים, החוקרים מצאו כי להוספת ביתא-אגוניסטים ארוכי-פעולה למשאפים המשולבים הייתה תועלת משמעותית.

ההשפעה המגנה היחסית של משאפים משולבים הייתה טובה יותר כאשר מינון הסטרואידים היה נמוך, בעוד שבחולים שטופלו במשאפי סטרואידים בלבד, התועלת הרבה ביותר תוארה עם החשיפה הרבה ביותר למשאפי סטרואידים.

התועלת העדיפה של משאפים משולבים הייתה הבולטת ביותר בחולים בגילאי 18 ומעלה, גברים, ממוצא אפריקאי-אמריקאי, ובחולים עם אסתמה בדרגה בינונית-עד-חמורה או חמורה.

לדברי החוקרים, עד לנקודה זו, לא היו נתונים ברורים באשר לבטיחות הטיפול בביתא-אגוניסטים ארוכי-פעולה באוכלוסיות בסיכון גבוה. לדוגמא, ממחקר SMART עלה כי באפריקאים-אמריקאים קיים סיכון מוגבר להתלקחויות אסתמה מסכנות-חיים בעקבות טיפול בביתא-אגוניסטים ארוכי-פעולה. עם זאת, במחקר מוקדם יותר, החולים לא נדרשו לטיפול משולב עם משאפי סטרואידים. מהמחקר הנוכח עולה כי ביתא-אגוניסטים ארוכי-פעולה מספקים הגנה מפני התלקחויות אסתמה חמורות באפריקאים-אמריקאים, כאש ניתנים בשילוב עם משאפי סטרואידים.

J Allergy Clin Immunol 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה