Asthma

ירידה במשקל מפחיתה את הסיכון לאסתמה בילדים שמנים (Pediatrics)

ממחקר חדש עולה כי השמנת-יתר בילדים לפני גיל בית-ספר הינה גורם סיכון לאסתמה בגיל שבע שנים; עם זאת, במידה והילדים מאבדים את המשקל העודף חלה ירידה בסיכון להתפתחות מחלת הריאות. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Pediatrics.

מבין למעלה מ-2,000 ילדים משבדיה שהיו במעקב עד גיל שמונה שנים, בקרב ילדים בעלי עודף משקל או השמנת יתר בגיל שבע שנים (מדד BMI באחוזון 85 ומעלה), נרשם סיכון מוגבר להתפתחות אסתמה בין אם סבלו מעודף משקל בגיל צעיר יותר, ובין אם לאו.

מנגד, ילדים שהיו שמנים עד גיל ארבע, אך לא בגיל שבע, לא היו בסיכון מוגבר להתפתחות אסתמה, בהשוואה לילדים שמאז מועלם היו במשקל תקין.

החוקרים כותבים כי במקרים רבים, השמנת-יתר בילדים קטנים חולפת כאשר מגיעים לגיל בית-ספר. אולם, במידה ועודף המשקל נותר לאחר גיל ארבע שנים, אזי ייתכן וההורים יידרשו לסיוע בטיפול במשקל של ילדם.

מספר מחקרים מצאו כי בילדים שמנים קיים סיכון מוגבר לאסתמה, או תסמינים חמורים יותר. עם זאת, לא ברור אם עוף המשקל גורם למחלה. החוקרים אינם יכולים לקבוע כי קיים קשר סיבתי בין עודף משקל ובין אסתמה, מאחר ולא נמצא קשר בין המשקל בגיל צעיר מאוד ובין הסיכון לאסתמה במקרים בהם הילדים נכנסו בסופו של דבר לקטגורית משקל תקין. ייתכן כי גורמים אחרים, ולא המשקל עצמו, מסבירים מדוע ילדים שנותרים שמנים מצויים בסיכון מוגבר לאסתמה.

החוקרים כותבים כי 6% מבין כלל המשתתפים במחקר בגיל שמונה שנים אובחנו עם אסתמה, זאת בהשוואה ל-10% מהילדים שסבלו מעודף משקל בגיל שבע שנים.

כאשר החוקרים לקחו בחשבון את ההיסטוריה הרפואית של ההורים, עישון אימהי במהלך ההיריון וגורמים אחרים, הם מצאו כי עודף משקל בגיל שבע לווה בהכפלת הסיכון לאסתמה. ממצא זה נותר על כנו בין אם הילד סבל ממשקל עודף או שהיה בעל משקל תקין בגיל ארבע שנים.

כ-300 ילדים סבלו מעודף משקל בנקודת זמן מסוימת. עם זאת, חלק קטן יותר נותרו שמנים לאורך זמן; 122 ילדים נותרו בעלי עודף משקל מגיל שנה עד גיל שבע שנים.

לאור הממצאים, ניתן להרגיע הורים ולהסביר כי לעיתים קרובות עודף המשקל אינו נותר. ועל-בסיס הממצאים, בילדים בהם משקל הגוף מתנרמל אין סיכון מוגבר לאסתמה.

Pediatrics 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה