Asthma

האם אנטיביוטיקה בינקות (עד גיל 6 חודשים) מעלה סיכון להתפתחות אסתמה בילדות (מתוך Am J Epidemiol)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של כתב העת American Journal of Epidemiology עולה כי שימוש באנטיביוטיקה בינקות (עד גיל 6 חודשים) עשוי להיות קשור להתפתחות של אסתמה בילדות (גיל 6 שנים).

מחקרים רבים דווחו בעבר כי שימוש באנטיביוטיקה בינקות עשוי להעלות סיכון לאסתמה בילדות. ניתן להתווכח ולומר כי בילדים קטנים קשה להבדיל בין תסמיני זיהום בדרכי הנשימה לבין אסתמה התחלתית. על כן ניתן להגיד כי שימוש מוקדם באנטיביוטיקה שיקף למעשה תינוקות עם תסמיני אסתמה התחלתית שבהמשך התפתחו למחלה גלויה. הטיה מסוג זה נקראת protopathic bias . לחילופין, חשיפה מוקדמת לאנטיביוטיקה, במיוחד לאנטיביוטיקה רחבת טווח, עשויה לדכא את מערכת החיסון המתפתחת ובכך להביא לירידה בתגובה לאלרגנים והתפתחות אסתמה.

על מנת לעמוד על הקשר בין שימוש מוקדם באנטיביוטיקה (עד גיל 6 חודשים) לבין התפתחות של אסתמה בילדות (בגיל 6 שנים) בדקו החוקרים 1401 ילדים בין השנים 2003-2007. תינוקות שאובחנו עם אסתמה לפני גיל 6 חודשים לא נכללו במחקר.

– החוקרים מצאו כי חשיפה מוקדמת לאנטיביוטיקה הייתה קשורה בסיכון מוגבר לאסתמה בילדות (יחס סיכויים מתוקנן adjusted odds ratio 1.52, עם CI 95% 1.07-2.16).

– בילדים בהם האסתמה אובחנה לאחר גיל 3 יחס הסיכויים המתוקנן נמצא כ-1.66 (עם CI 95% 0.99-2.79).

– בילדים ללא סיפור של זיהום בדרכי נשימה תחתונות עד גיל שנה יחס הסיכויים המתוקנן היה 1.66 (עם CI 95% 1.12-3.46).

– בילדים ללא סיפור משפחתי של אסתמה הקשר נמצא אף יותר חזר יחס סיכויים מתוקנן של 1.89 (CI 95% 1.00-3.58, P עבור הקשר 0.03) לשימוש באנטיביוטיקה בינקות והתפתחות אסתמה בילדות.

– יחס הסיכויים למבחן אלרגיה (דם או עור) חיובי לאחר שימוש באנטיביוטיקה היה 1.59 (CI 95% 1.1-2.28).

החשיבות של מחקר זה היא הדגש על סיפור משפחתי של אסתמה והנסיון לנטרל protopathic bias . אחת ההגבלות העיקריות של המחקר היא איסוף הנתונים, אשר נעשה על ידי תשאול האמהות בזמן שהילדים היו בני 6. על כן, פרטים רבים אודות הינקות עשויים להיות מעורפלים על ידי הזכרון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי נראה כי אנטיביוטיקה בגיל הינקות אכן תורמת להתפתחות של אסתמה ואלרגיה בילדות. על כן מציעים החוקרים להגביל ככל הניתן שימוש באנטיביוטיקה בתינוקות.

Am J Epidemiol. (2011) 173 (3): 310-318

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה