Asthma

הסיכון לאוסטאופורוזיס עולה תחת טיפול באסתמה וב-COPD (מתוך כנס WAO)

מאת ד”ר אולה קראסיק

בכנס המדעי הבינלאומי השנתי של World Allergy Organization (WAO) הוצג נושא הסיכון לאוסטאופורוזיס בחולי אסתמה ו-COPD תחת טיפול. חולים אלה המטופלים בקורטיקוסטרואידים נמצאים בסיכון מוגבר לאוסטאופורוזיס, גם במינונים נמוכים של פרדניזון. מומחים בתחום מציינים כי הסיכון נמוך יותר עם סטרואידים הניתנים באינהלציה. כמו כן, סקר מוקדם יכול לעזור למנוע איבוד עצם בלתי הפיך.

אוסטאופורוזיס הופך להיות יותר ויותר נפוץ באוכלוסיה. טיפולים במחלות כגון אסתמה ו-COPD מעלים עוד יותר את הסיכון. אין אחדות בספרות בנוגע לסיכון לפתח אוסטאופורוזיס תחת טיפולים אלה, אך המומחים מדגישים את החשיבות של גילוי מוקדם ומניעה, שכן יותר קל למנוע איבוד עצם מאשר לתקנו.

המלצת המומחים לבדיקת סקר לאוסטאופורוזיס היא ה-T score , אשר משווה בין צפיפות העצם של הנבדק לזו של אדם בריא בן 25. ירידה של 1 ב-T score משקפת הכפלה בסיכון לשבר.

גורמי סיכון לאוסטאופורוזיס כוללים:

          נשים, בשל מסת גוף נמוכה יותר, וכן ירידה באסטרוגן לאחר גיל המעבר, אשר מעודדת איבוד עצם (אם כי 15% מהגברים מעל גיל 50 לוקים באוסטאופורוזיס).

          אנשים ממוצא לבן (Caucasians ) וכן ממוצא אסיאתי (Asians ) הם בסיכון מוגבר.

          העדר פעילות גופנית עם השמת משקל על העצמות (חולי אסתמה נוטים להשאר יותר בבית ופחות להשתתף בפעילות גופנית).

          חסר ויטמין D

המומחים מציינים כי סטרואידים הניתנים באינהלציה הם בעלי סיכון נמוך יותר לגרימת אוסטאופורוזיס. אם כי, מאמר משנת 2000 ב-Lancet (גיליון Lancet 2000;355:1399-1403 אשר בדק צפיפות מינרלים בעצם (bone mineral density BMD ) כתלות בטיפול ממושך ומצטבר של סטרואידים באינהלציה, הראה כי טיפול מסוג זה אכן מוריד צפיפות עצם. המחקר הראה כי מינון מצטבר של 2000 מיקרוגרם ביום במשך 7 שנים או של 1000 מיקרוגרם ביום במשך 14 שנים גורם לירידה של סטיית תקן 1 ב-BMD , כלומר הכפלה של סיכון לשבר.

המומחים בכנס הדגישו כי כל טיפול בסטרואידים מעלה סיכון לאוסטאופורוזיס. למרות מיתוסים נפוצים טיפול סיסטמי במינון נמוך, טיפול סיסטמי לסרוגין (יום כן יום לא), טיפול קצר-טווח, וכן טיפול מקומי לכל אלה תרומה בסיכון לאוסטאופורוזיס. סטרואידים באינהלציה בטוחים יותר מסטרואידים סיסטמיים, עם השפעה שונה על עצם של סוגים שונים של סטרואידים, אם כי כרגע לא ידוע איזה תכשיר הוא הבטוח ביותר. בנוסף, לאנשים שונים תגובה שונה לסטרואידים מבחינת הסיכון לפתח אוסטאופורוזיס.

ניתן לחלק חולי אסתמה המטופלים בסטרואידים לפי רמת סיכון לאיבוד צפיפות עצם:

  • חולים בסיכון נמוך מבוגרים המטופלים בפחות מ-800-1000 מיקרוגרם ליום של סטרואידים באינהלציה או ילדים המטופלים בפחות מ-400-500 מיקרוגרם ליום, ללא גורמי סיכון נוספים.
  • חולים בסיכון בינוני מבוגרים המטופלים במעל 800-1000 מיקרוגרם ליום של סטרואידים באינהלציה למשך לפחות 6 שבועות, או ילדים המטופלים ביותר מ-400-500 מיקרוגרם ליום למשך לפחות 6 שבועות, וכן נוכחות של גורם סיכון נוסף אחד.
  • חולים בסיכון גבוה חולים המקבלים טיפול סיסטמי כרוני בסטרואידים (יומיומי או לסרוגין), סטרואידים סיסטמיים ממושכים מעל 4 שבועות, מעל 4 קורסים סיסטמיים של סטרואידים בשנה, וכן נוכחות של יותר משני גורמי סיכון נוספים בעת טיפול בסטרואידים באינהלציה במינון בינוני עד גבוה.
  • עבור חולים בסיכון נמוך המומחים ממליצים לשמור על רמות סידן וויטמין D מספקות, במקביל לפעילות גופנית נושאת משקל. יש להמנע מעישון ושתיה מופרזת. כמו כן, בחולים המטופלים בהורמוני בלוטת התריס, יש לעקוב אחר תפקוד הבלוטה ולהוריד את מינון הסטרואידים לפי הצורך.

    עבור חולים בסיכון בינוני, בנוסף להמלצות הנ”ל, ניתן לשקול טיפול הורמונלי חלופי עם אסטרוגן או מודולטור של הרצפטור לאסטרוגן בנשים סביב או אחרי גיל המעבר. כמו כן יש מקום לשקול מדידת צפיפות עצם רמות TSH .

    בחולים בסיכון גבוה, בנוסף להמלצות הנ”ל, ממליצים המומחים לבצע איסוף שתן של 24 שעות לרמות סידן ופינוי קראטינין עבור חולים תחת טיפול סיסטמי בסטרואידים. כמו כן, מומלץ לעקוב באופן קבוע אחר צפיפות עצם, ולהפנות לבדיקת אורטופד לפי הצורך.

    לסיכום, אוסטאופורוזיס הינה בעיה משמעותית עבור חולי אסתמה ו-COPD , שכן לחולים אלה לרב מספר גורמי סיכון. רבים מהחולים הם נשים לאחר גיל המעבר, לרבים חסר ויטמין D ואינם מבצעים פעילות גופנית בשל מחלתם. הטיפול במחלה הבסיסית הסטרואידים מוסיפים לסיכון. על כן, ישנה חשיבות רבה למודעות לנושא זה, לאבחנה בזמן ולטיפול בהתאם.

    מתוך הכנס המדעי הבינלאומי השנתי של World Allergy Organization (WAO) .

    לידיעה במדסקייפ

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    • היעילות והבטיחות של Romosozumab ו-Teriparatide בנשים לאחר-מנופאוזה עם אוסטיאופורוזיס (J Clin Endocrinol Metab)

      היעילות והבטיחות של Romosozumab ו-Teriparatide בנשים לאחר-מנופאוזה עם אוסטיאופורוזיס (J Clin Endocrinol Metab)

      במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול ב- Romosozumab (איבניטי) מלווה בעליה גדולה יותר בצפיפות העצם לעומת Teriparatide (טריפראטייד) לאחר שנה אחת, לצד שיעור גבוה יותר של חולים המשלימים תא הטיפול. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את היעילות והבטיחות של Romosozumab ו-Teriparatide. […]

    • אסתמה אימהית במהלך היריון והסיכון לאלרגיה ואסתמה בצאצאים (BJOG)

      אסתמה אימהית במהלך היריון והסיכון לאלרגיה ואסתמה בצאצאים (BJOG)

      במאמר שפורסם בכתב העת BJOG מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב ילדים לאימהות עם אסתמה סיכון מוגבר להתפתחות מחלות אלרגיות. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עדויות קליניות וקדם-קליניות מעידות כי חשיפה תוך-רחמית לאסתמה אימהית מלווה בסיכון מוגבר לאסתמה בצאצאים. עם זאת, לא ידוע אם אסתמה אימהית מעלה גם את הסיכון לאלרגיות […]

    • האם בחולי פסוריאזיס סיכון מוגבר למחלת ריאות חסימתית כרונית? (Resp Med)

      האם בחולי פסוריאזיס סיכון מוגבר למחלת ריאות חסימתית כרונית? (Resp Med)

      מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Respiratory Medicine עולה כי אבחנה של פסוריאזיס אינה מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD). ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הבנת הקשר בין פסוריאזיס ובין מחלת ריאות חסימתית כרונית עשויה לסייע בטיפול טוב יותר בחולים. מטרתם במחקר הנוכחי הייתה לקבוע את שיעורי […]

    • ההשפעה של הפרעות נשימה בשינה על איזון אסמה בילדים (Resp Med)

      ההשפעה של הפרעות נשימה בשינה על איזון אסמה בילדים (Resp Med)

      בילדים עם אסתמה הפרעות נשימה בשינה עשויות לפגוע במאמצים לאזן את מחלת הריאות ובאיכות החיים של הילדים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Respiratory Medicine. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בילדים, אסמה והפרעות נשימה בשינה עלולות לפגוע באיכות החיים של החולים, כאשר הפרעות הנשימה בשינה עלולות להקשות על איזון מחלת הריאות. מטרת המחקר […]

    • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Ensifentrine  כטיפול אחזקה למחלת ריאות חסימתית כרונית (מתוך הודעת ה-FDA)

      מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Ensifentrine  כטיפול אחזקה למחלת ריאות חסימתית כרונית (מתוך הודעת ה-FDA)

      מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את Ensifentrine, מעכב PDE-3 ו-PDE-4, לטיפול במבוגרים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD). המומחים מסבירים כי Ensifentrine הינו תכשיר מרחב סמפונות ונוגד-דלקת שאינו סטרואיד, המיועד לשמש כטיפול אחזקה לחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית. האישור הנוכחי של מנהל המזון והתרופות האמריקאי […]

    • שימוש יומי בקנאביס מלווה בסיכון מוגבר לאסתמה ו-COPD (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-SGIM)

      שימוש יומי בקנאביס מלווה בסיכון מוגבר לאסתמה ו-COPD (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-SGIM)

      שימוש יומי בקנאביס עשוי להביא לעליה בסיכון להתפתחות מחלות כרוניות דוגמת אסתמה ומחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD), כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Society of General Internal Medicine. בארצות הברית, קנאביס הינו החומר השני בשכיחותו המשמש בעישון לאחר טבק. מחקרים קודמים הראו כי עשן מריחואנה מכיל רעלנים […]

    • הבטיחות הקרדיווסקולארית של Romosozumab לעומת אנאלוגים ל-PTH בטיפול באוסטאופורוזיס (J Clin Endocrinol Metab)

      הבטיחות הקרדיווסקולארית של Romosozumab לעומת אנאלוגים ל-PTH בטיפול באוסטאופורוזיס (J Clin Endocrinol Metab)

      בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism פורסמו נתונים חדשים ממחקר עולם אמיתי שמהם עולה כי טיפול ב- Romosozumab (איבניטי) לאוסטאופורוזיס מלווה בסיכון מופחת לאירועים קרדיווסקולאריים, בהשוואה לטיפול באנאלוגים ל-PTH. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Romosozumab הינו נוגדן המשמש לטיפול באוסטאופורוזיס ובעל תכונות המשפיעות לטובה על בניית עצם. השימוש הקליני ב- Romosozumab מלווה בחשש […]

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה