Asthma

סטרואידים בשאיפה קשורים בסיכון לסוכרת (מתוך ה- American Journal of Medicine)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון American Journal of Medicine, עולה כי שימוש בסטרואידים בשאיפה, בין אם בטיפול באסתמה ובין אם בטיפול ב- COPD (chronic obstructive pulmonary disease), מגביר את הסיכוי להופעת סוכרת ולהתפתחות סוכרת.

החוקרים טוענים כי השימוש הרחב בסטרואידים בשאיפה באוכלוסיה מבוגרת יותר עם COPD אינו מוצדק וזקוק להגבלה, בייחוד אם תכשירים אלו מהווים טריגר למחלות דוגמת סוכרת, ועל כן יש לשמור את השימוש בהם למחלת האסתמה בלבד בה הוכחה יעילותם.

במחקר הנוכחי ניתחו החוקרים מידע אודות 388,584 נבדקים ממאגרים קנדיים שהחלו לקבל טיפול עקב מחלה נשימתית בין השנים 1990 עד 2005.

במהלך מעקב ממוצע של 5.5 שנים, 30,167 נבדקים החלו ליטול טיפול אנטי סוכרתי שהצביע על הופעת סוכרת.

סטרואידים בשאיפה נמצאו בשימוש נוכחי בקרב 15.5% ממקרי הסוכרת ובקרב 11% מ- 301,096 מקרי הביקורת שהותאמו.  שיעורי מינונים גבוהים של סטרואידים היו 3.3% ו 1.8%, בהתאמה.

לאחר תקנון למשתנים נוספים, שימוש נוכחי בסטרואידים בשאיפה נקשר בעליה משמעותית של 34% בשיעור סוכרת.  יחס השיעור שנקשר במינונים הגבוהים ביותר של סטרואידים בשאיפה היה 1.64.

החוקרים מציינים כי ניתן לתרגם את ממצאיהם ל- 5 מקרי סוכרת נוספים ל- 1,000 חולים מדי שנה כתוצאה מהתרופה.

בנוסף נמצא כי סטרואידים בשאיפה השפיעו על התקדמות סוכרת.  בקרב 27,416 נבדקים שכבר נטלו תרופות לסוכרת, 2,099 החלו להזדקק לאינסולין במהלך תקופת המעקב.  שימוש נוכחי בסטרואידים בשאיפה נקשר בעלייה ב- 34% בשיעור התקדמות סוכרת.

החוקרים מסכמים כי ניתן למזער את הסיכון ע”י הערכת חולי האסתמה הנזקקים למינונים גבוהים של סטרואידים בשאיפה להיפוגליקמיה אפשרית, והקטנת המינון ככל האפשר, והגבלת השימוש בהם בחולי COPD ככל האפשר.

Am J Med.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה