Asthma

אבק מדברי הנישא באוויר עלול להחמיר התקפי אסתמה בילדים (מתוך American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יולי של ירחון American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine עולה כי אבק מדברי עלול להצטבר באוויר לכדי רמות גבוהות מספיק על מנת לתרום להחמרת התקפי אסתמה בילדים.

החוקרים מזכירים כי ידוע שאיכות ירודה של האוויר עלולה להחמיר תסמינים בחולי אסתמה או מחלות ריאה אחרות, וכי ילדים נחשבים לחשופים במיוחד לכך בשל גורמים כגודל קטן יותר של דרכי האוויר ומערכת חיסון פחות מפותחת. עם זאת, לדבריהם ידוע מעט בלבד אודות ההשפעות האפשריות של מזהם טבעי של האוויר, והוא אבק שמקורו במדבר.

לדברי החוקרים, האבק- המכיל קווארץ וחומרים אחרים וכן מיקרואורגניזמים העלולים לגרום לדלקת של דרכי האוויר- נישא באוויר בצורה גלובאלית. כך למשל, הם מציינים כי כי אבק ממדבר הסהרה באפריקה יכול להגיע כשנישא באוויר דרך האוקיינוס האטלנטי אל אמריקה הצפונית והדרומית.

במחקר הנוכחי, ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין ‘עונות כבדות של אבק’ ובין שיעור האשפוזים בבתי החולים בשל אסתמה בקרב ילדים בטויאמה, יפן, אזור בו אוכלוסייה של כמיליון בני אדם אשר בעונת האביב חשופים לאבק שמקורו בסופות מדבריות בסין ובמונגוליה.

החוקרים מצאו כי בין השנים 2005 ו-2009, האזור הראה שישה ימים של עומס אבק כבד בין החודשים פברואר ואפריל, בהם רמות של אבק מינרלי באוויר היו גבוהות מ-1 מ”ג למטר מעוקב.

במסגרת אותו פרק זמן, 620 ילדים בגילאי שנה עד 15 שנים אושפזו בעקבות החרפות של מחלת האסתמה. בסך הכל, מציינים החוקרים, הסיכון של הילדים להזדקק לאשפוז היה גבוה ב-88% בימים בהם נרשם עומס אבק כבד בהשוואה לימים אחרים, וסיכון גבוה באותה המידה במהלך השבוע שלאחר אירוע של עומס כבד של אבק מדברי. החוקרים מדגישים כי ממצאיהם אלו אינם מוכיחים כי האבק המדברי בעצמו הוא שהביא להחמרת התקפי האסתמה.

עם זאת, החוקרים התייחסו בחישוביהם לרמות האבקנים והחומרים המזהמים האחרים המצויים באוויר כגון חנקן דו-חמצני וחלקיקים קטנים אחרים מלבד האבק המינרלי, וגם לאחר תקנון לחומרים אלו נותר הקשר שנצפה בין רמות האבק המדברי ובין שיעור האשפוזים בשל אסתמה בעינו.

החוקרים מוסיפים כי מאחר ונרשם רק מספר קטן יחסית של ימים בהם עומס האבק המדברי היה כבד במהלך תקופת המחקר, הרי שרק מספר קטן של אשפוזים בשל אסתמה ניתנים היו לייחוס לאיכות האוויר. עם זאת, הם טוענים כי בחלקים בעולם המושפעים במידה רבה יותר מאבק מדברי, ימים כאלו עשויים להוות גורם משמעותי יותר התורם להחרפות מחלת האסתמה בילדים.

לטענת החוקרים, עבור הורים לילדים הסובלים מאסתמה, ממצאי המחקר הנוכחי מדגישים את החשיבות של הקדשת תשומת לב לאיכות האוויר המקומי. בעוד שאין אזהרות מפורשות המתייחסות באופן ספציפי לאבק מדברי, הרי שגם הרמות של חלקיקים אחרים, ובמיוחד חלקיקי אבק גס המכונים PM10 מצויים בעלייה בימים של עומס כבד של אבק. הם מזכירים כי רמות חלקיקים אלו (Particulate matter, PM) מנוטרות בידי רשויות מקומיות.

לבסוף, החוקרים מציינים כי שמיים עכורים הינם רמז ראשוני טוב לכך שרמות ה-PM באוויר הינן גבוהות, ומציעים כי בימים כאלו עדיף אולי להגביל את משך השהייה של ילדים אסתמטיים מחוץ לבית. עם זאת, ההורים יכולים לברר את רמות ה-PM המקומיות לדבריהם. בארצות הברית, למשל, מדדי איכות האוויר מתעדכנים מדי יום באתר אינטרנט ממשלתי בשם AIRNow.

Am J Respir Crit Care Med 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה