Asthma

ההשפעה של טיפול מניעתי כנגד RSV על צפצופים חוזרים בילדים (מתוך Journal of Allergy and Clinical Immunology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-12 ביולי 2010 ב- Journal of Allergy and Clinical Immunology עולה כי בקרב ילדים שנולדו פגים וללא סיפור משפחתי של אטופיה או אסתמה, נמצא קשר בין טיפול מניעתי כנגד Respiratory syncytial virus (RSV) ובין סיכון נמוך יותר לצפצופים חוזרים. עם זאת, בילדים עם סיפור משפחתי של אטופיה לא נצפה קשר שכזה.

לדברי החוקרים, תינוקות עם זיהום RSV בדרכי הנשימה התחתונות סובלים מסיכון גבוה ב- 25%-80% להתפתחות אסתמה או מחלה היפר-ראקטיבית של דרכי האוויר בהמשך החיים, לעומת תינוקות שלא נדבקו בנגיף. עם זאת, לא ברור האם קיימת אינטראקציה בין RSV ובין רגישות אטופית, המגבירה סיכון זה. מטרת החוקרים הייתה להבחין בין ההשפעה של זיהום ב-RSV והשפעת סיפור משפחתי של אטופיה, על הסיכון לצפצופים חוזרים בהמשך החיים.

זהו מחקר פרוספקטיבי רב-מרכזי שכלל 421 ילדים בני פחות מ-3 שנים בעת ההצטרפות, אשר נולדו לפני שבוע 36 להריון. ל-220 ילדים היה סיפור משפחתי של אטופיה או אלרגיה למזון. החוקרים מדווחים כי 191 ילדים קיבלו Palivizumab כטיפול מניעתי ל-RSV בשנה הראשונה לחיים. 230 ילדים לא קיבלו טיפול מונע ל-RSV, ו-76 מהם אושפזו בשל זיהום ב-RSV בשנה שקדמה לתחילת המחקר.

מתוצאות המחקר עולה כי בקרב ילדים ללא סיפור משפחתי של אסתמה, לילדים שטופלו ב-Palivizumab נמצא סיכוי נמוך ב-68% לסבול מצפצופים חוזרים לעומת ילדים שלא קיבלו טיפול מונע (OR 0.32). כמו כן, בקרב ילדים ללא סיפור משפחתי של אטופיה או אלרגיה למזון, לילדים שטופלו ב-Palivizumab נמצא סיכוי נמוך ב-80% לסבול מצפצופים חוזרים, לעומת ילדים שלא קיבלו טיפול מונע (OR 0.2).

עם זאת, בקרב ילדים עם סיפור משפחתי של אטופיה או אלרגיה למזון, לא נמצא קשר בין טיפול ב-Palivizumab ובין הסיכון לצפצופים חוזרים בהמשך.

לאור תוצאות המחקר כותבים החוקרים כי בילדים שנולדו פגים וללא סיפור משפחתי של אטופיה, טיפול מניעתי ב-Palivizumab עשוי לצמצם את הסיכון להופעת צפצופים חוזרים בהמשך החיים. הם מסבירים כי הקשר שנמצא רומז שRSV מגביר את הסיכון לצפצופים חוזרים במנגנון בלתי-תלוי באטופיה, ומוסיפים כי לא ברור האם ההשפעה המונעת של Palivizumab ממשיכה גם בילדות המאוחרת או בחיים הבוגרים.

J Allergy Clin Immunol 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה