Arthritis other

הערכת הפרופיל הגנטי מסייעת בניבוי תגובה לטיפול בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית (Arthritis Rheum.)

במאמר שפורסם במהלך חודש דצמבר בכתב העת Arthritis & Rheumatism מדווחים חוקרים כי הערכת הפרופיל הגנטי בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית (Psoriatic Arthritis) עשויה לסייע בניבוי התגובה לטיפול תרופתי.

לדברי החוקרים, עד 30% מהחולים עם פסוריאזיס צפויים לפתח דלקת מפרקים פסוריאטית. אעפ”י שמחקרים קודמים כימתו את המרכיבים המעורבים במערכת החיסון, אף אחד מאלו לא עשו זאת ברמת ה-RNA. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הביטוי הגנטי בעור ובסינביום של חולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית. המטרה הייתה לזהות גנים המשפיעים ברמות ציטוקינים וכימוקינים המעורבים בפתולוגיה.

החוקרים התבססו על מערך להערכת כל הגנום במטרה לזהות הבדלים בביטוי גנים בעור ובמפרקים מדגימות שנלקחו באותו יום מ-12 חולים, כולל תאי TH1, TH2, TH9, TH22 ו-T17. הם התבססו על בדיקת RT-PCR במטרה לאשר את דפוס הביטוי של הגנים. בדיקות אימונוהיסטוכימיות ואימונופלורסנציות שימשו להבחנה בין תאי T, תאים דנדריטים ומקרופאגים.

כקבוצת ביקורת, החוקרים בחנו את דגימות עור וסינוביום תקינות ודגימות סינוביום מחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, אוסטיאוארתריטיס ולופוס.

מהממצאים עולה כי הפרופיל הגנטי שונה בצורות השונות של דלקת מפרקים. הסינוביום בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית דומה יותר לדגימות עור מחולים אלו מאשר בביטוי הגנטי בסינוביום מחולים עם דלקות מפרקים אחרות. עם זאת, לאחר תקנון לגנים ספציפיים לאיברים, החוקרים זיהו הבדלים בדגימות סינוביום ועור, עם ביטוי מוגבר של 809 גנים וביטוי מופחת של 2008 גנים. בדגימות עור מחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית תועדו רמות גבוהות יותר של IL-17 ורמות דומות של TNF ו-Interferon-Gamma, בהשוואה לרמות בסינוביום מחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית.

ממצאי המחקר תומכים בנתונים קליניים לפיהם העור והמפרקים של חולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית מגיבים באופן דומה לטיפול במעכבי TNF, אך העור מגיבה יותר לאנטגוניסטים ל-IL-17. החוקרים מציינים כי רמות IL-17 גבוהות יותר משמעותית בעור מאשר בסינוביום, עם דפוס הפוך באשר לרמות IL-6.

הביטוי הגנטי בעור של חולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית דומה לביטוי הגנטי בעור של חולי פסוריאזיס ללא דלקת מפרקים נלווית. החוקרים מדווחים על ביטוי יתר של מספר גנים בעור של חולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית (Lipocalin, Involucrin ו-Calcium-Binding Protein) וגנים בעלי פעילות אימונולוגית (IL-36 Gamma ואנטגוניסטים לקולטן שלו). גנים המבוטאים ביתר בסינוביום של חולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית כוללים Cytokine-like 1 ו-Collagen Type 2 Alpha 1.

ממצאי המחקר עשויים להסביר מדוע חסמי TNF אינם מסייעים ב-30-40% מהחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית. תרופות אלו עשויות להיות יעילות יותר לטיפול בעור מאשר בסינוביום. ייתכן כי IL-6 הינו אתר טוב יותר לטיפול בחולים עם דלקת מפרקים.

Arthritis Rheum. Published online December 15, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה