Arthritis other

פעילות גופנית מקלה על כאבי מפרקים עקב טיפול תרופתי למחלות ממאירות (מתוך הכנס השנתי ה-36 מטעם SABCS)

פעילות גופנית עשויה להפחית את כאבי המפרקים המופיעים על-רקע טיפול במעכבי ארומטז למניעת הישנות סרטן שד, כך מדווחים חוקרים בכנס ה-San Antonio Breast Cancer Symposium.

במחקר האקראי מצאו החוקרים כי תכנית פעילות גופנית שנתית הביאה להפחתת מדדי כאב בהיקף של 20-30%, בהשוואה לטיפול סטנדרטי. ההשפעה הייתה גדולה יותר מזו שתוארה עם התערבויות אחרות, דוגמת גלוקוזאמין, וויטמין D או אקופונקטורה.

מדגם המחקר כלל 121 נשים עם סרטן שד חיובי לקולטנים להורמונים, שנטלו מעכבי ארומטז במשך לפחות שישה חודשים ודיווחו על לפחות כאב מפרקים קל, כפי שנמדד לפי Brief Pain Inventory.

הנשים חולקו באקראי לתכנית פעילות גופנית שנתית, שכללה אימוני כוח ופעילות אירובית, פעמיים בשבוע, או טיפול סטנדרטי, שכלל המלצה לפעילות גופנית בשילוב עם טלפונים חודשיים להערכת היענות.

גיל המשתתפות במחקר עמד על 60 שנים, בממוצע, הן היו משכילות מאוד, בעלות עודף-משקל ולא-פעילות גופנית, ונטלו את הטיפול במעכבי ארומטז למשך 1.5 שנים. בתחילת המחקר זוהו הבדלים קטנים במדדי הכאב בין הקבוצות, אך לאחר שנה אחת השינויים היו משמעותיים.

החוקרים מדווחים על ירידה של 20% במדד הממוצע לכאב החמור ביותר עם פעילות גופנית, לעומת ירידה של פחות מ-1% בקבוצת הביקורת (p=0.017). חומרת הכאב הממוצעת ירדה ב-21% עם פעילות גופנית, ללא שינוי בקבוצת הביקורת (p=0.025). היקף ההפרעה בחיי היומיום עקב הכאב ירד ב-29% עם פעילות גופנית, לעומת ירידה של פחות מ-1% בקבוצת הביקורת (p=0.005).

בקבוצת הפעילות הגופנית נרשמה גם ירידה גדולה יותר במשקל הגוף ושיפור ביכולת הגופנית.

אחת ההשלכות האפשריות של המחקר נוגעת להשפעה האפשרית של פעילות גופנית להפחתת שיעורי הפסקת הטיפול במעכבי ארומטז בשל כאבי מפרקים. אעפ”י שמדובר בטיפול סטנדרטי, תופעות הלוואי של הטיפול הובילו להיענות נמוכה והפסקת הטיפול התרופתי.

San Antonio Breast Cancer Symposium.

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה