Arthritis other

התועלת של Ustekinumab בטיפול בדלקת מפרקים ספחתית (European League Against Rheumatism)

מתוצאות מחקר חדש בשלב 3 להערכת Ustekinumab עולה כי השיפור שחל במצב החולים לאחר 24 שבועות טיפול נותר על כנו לאחר 52 שבועות בחולים עם דלקת מפרקים ספחתית (Psoriatic Arthritis). ממצאי המחקר פורסמו במהלך כינוס מטעם EULAR (European League  Against Rheumatism).

במחקר PSUMMIT II מצאו החוקרים כי השיפור נותר על כנו בחולים שטופלו קודם לכן במעכבי TNF (Tumor Necrosis Factor), כמו גם באלו שלא קיבלו את הטיפול הנ”ל.

למרות שפיתוח טיפולים תרופתיים המכוונים כנגד TNF הביא לשיפור דרמטי בטיפול בדלקת מפרקים ספחתית, חלק גדול מהחולים אינם מגיבים לטיפול הנ”ל. בשלב זה אין חלופה טובה לטיפולים בחולים בהם הוחלט על הפסקת טיפול במעכבי TNF. כעת, נראה כי לתרופה חליפית יש תועלת בטיפול בחולים, לא רק אלו שלא קיבלו טיפול קודם במעכבי TNF, אלא גם באלו שטופלו בעבר בתכשיר זה.

מדגם המחקר כלל 312 חולים, שחולקו באקראי לאחת משלוש קבוצות פלסבו, Ustekinumab במינון 45 מ”ג ליום ו- Ustekinumab במינון 90 מ”ג ליום. מבין אלו, 180 נחשפו בעבר ל-1-5 מעכבי TNF.

החולים טופלו ב- Ustekinumab בשבועות 0, 4 ו-16, ולאחר מכן כל 12 שבועות עד שבוע 40, או בפלסבו בשבועו 0, 4 ו-16, ולאחר מכן חצו לטיפול ב- Ustekinumab במינון 45 מ”ג בשבוע 24, 28 ו-40.

בתחילת המחקר, בכל החולים תועדו ערכי CRP מוגברים מ-11-20 מפרקים רגישים ונפוחים והיסטוריה של פסוריאזיס רובדית פעילה.

מהנתונים עולה כי תגובת ACR20 נותרה על כנה לאחר 52 שבועות. הטיפול ב- Ustekinumabהפחית את הסימנים והתסמינים של דלקת מפרקים ספחתית בלפחות 20% ועד 70% בחלק מהחולים, והביא לשיפור בתפקוד הגופני, בפסוריאזיס רובדית, דקטיליטיס ואנתיזיטיס.

הבטיחות הייתה דומה בחולים שטופלו ב- Ustekinumab ובקבוצת הפלסבו. הטיפול ב- Ustekinumab נסבל היטב, ללא מקרי תמותה, שחפת או זיהומים אופורטוניסטיים לאורך 60 שבועות המחקר.

מנתונים אלו עולה כי ניתן להבטיח לחולים עם פסוריאזיס כי לטיפול התרופתי השפעה על המפרקים.

בחולים שטופלו בעבר במעכבי TNF המחלה הייתה פעילה יותר בתחילת המחקר, בהשוואה לחולים שלא קיבלו טיפול קודם. תגובה משמעותית יותר תועדה באלו שלא קיבלו טיפול קודם במעכבי TNF, בהשוואה לאלו שקיבלו טיפול קודם. שיעורי ACR20 עמדו על 59-73% בחולים שלא קיבלו טיפול קודם, בהשוואה ל-37-41% באלו שקיבלו טיפול קודם בתרופות אחרות.

שיעורי התגובה היו נמוכים יותר באלו שטופלו בעבר בשלושה מעכבי TNF, או יותר (13-30%), בהשוואה לאלו שטופלו ב-1-2 תרופות (13-55%).

לאחר 52 שבועות, שיפור של לפחות 50% בסימנים ובתסמינים של דלקת מפרקים ספחתית תועד ב-29% מהחולים בקבוצת הפלסבו שעברו לטיפול ב- Ustekinumab במינון 45 מ”ג, ב-28% מהחולים בקבוצת הטיפול ב- Ustekinumab במינון 45 מ”ג וב-26% מהחולים שטופלו ב- Ustekinumab במינון 90 מ”ג.

שיעורי תגובת AC70 עמדו על 16%, 12% ו-18%, בהתאמה. מדד PASI75 (Psoriasis Area and Severity Index), לו סף גבוה לשיפור עורי, תועד ב-56%, 57% ו-84% מהמטופלים.

למרות שבחולים שנחשפו קודם לכן לתכשירים אלו לא הייתה תגובה כה בולטת במדדי ACR20/50/70, כמו אלו שלא נחשפו לתרופות אלו, הטווח עדיין היה טוב יותר מפלסבו.

מתוך כנס European League Against Rheumatism (EULAR)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה