Arthritis other

בדיקות סקר ותכניות הדרכה המועברות על ידי אחיות מביאות לשיפור במצבם של הסובלים מדלקת פרקים שגרונית (מדסקייפ, מתוך הקונגרס השנתי של EULAR)

ממידע חדש העולה ממחקר COEDRA עולה כי ניכר שיפור במצבם של חולים עם דלקת פרקים שגרונית (RA, rheumatoid arthritis) כאשר בדיקות סקר לגילוי מחלות רקע או נלוות נערכו על ידי אחיות, וכן כאשר האחיות העבירו למטופלים הדרכות לגבי הערכה אישית של פעילות מחלתם. לדברי החוקרים, מטופלים רבים עם RA סובלים ממחלות נלוות שנותרות לא מאובחנות או מטופלות. ממצאים אלו הוצגו בקונגרס השנתי של EULAR (European League Against Rheumatism).

במחקר, שכלל קרוב ל-500 מטופלים שסבלו מדלקת פרקים שגרונית יציבה, חולקו המטופלים לעבור בדיקות סקר למחלות נלוות באמצעות אחות או לקבל תכנית הדרכה לניהול עצמי של המחלה, שהועברה גם היא על ידי אחיות.

החוקרים העריכו השוו תחילה את ממצאי החולים בין הקבוצה שבדיקות הסקר למחלות נלוות נערכה על ידי אחיות, כשהקבוצה השניה שימשה כביקורת. בקבוצת ההתערבות, ערכו האחיות בדיקות סקר לזיהוי מחלות לב וכלי דם, זיהומים, סרטן או אוסטאופורוזיס והמליצו לראומטולוג על התערבות במקרה הצורך, למשל על מתן טיפול לאוסטאופורוזיס או להורדת יתר לחץ דם או כולסטרול, לחיסונים, בדיקות הדמיה או ממוגרפיה. לראומטולוג היתה אפשרות לקבל או לדחות את המלצותיה של האחות, ונמצא כי הרופאים שלחו את המטופלים לפי 2 יותר בדיקות או התערבויות רפואיות בהמלצת האחיות, בהשוואה להתערבויות הרפואיות שנערכו בקבוצת הביקורת (4.54 מול 2, כש- < .001).  לדברי הכותבים ה-EULAR מקדם תכניות המערבות אחיות בטיפול וניהול החולים, והתועלת שהופקה מבדיקות הסקר שערכו האחיות  מאששת את חשיבותן של תכניות דומות.

בהמשך ערכו החוקרים בדיקה לגבי התועלת מהדרכת המטופלים לגבי ניהול מחלתם על ידי אחיות. אלו ששמשו כקבוצת ההתערבות בחלק הראשון של המחקר שמשו כאן כקבוצת הביקורת. לדברי החוקרים, המלצות הטיפול של EULAR מעודדות ניהול מחלה אישי על ידי המטופלים; הם מצאו כי בתוך כחצי שנה מעת ההדרכה סייעו הערכות מצב המחלה של המטופלים שעברו הדרכה לשיפור הטיפול בהם. ההדרכות שהעבירו האחיות כללו הרצאות והקרנות של סרטים שנועדו לאפשר למטופלים לאבחן את מצב הדלקת במפרקים שלהם ולתעד את פעילות המחלה ב-28 מפרקים (מדד DAS28) במחברת שאותה הביאו לבדיקות אצל הראומטולוג. נמצא כי הטיפול ב-DMARD שונה לעתים קרובות יותר בקבוצת הטיפול שלמדה כיצד לבצע הערכות אישיות של פעילות מחלתם, בהשוואה לקבוצת הביקורת (17.2% מול 10.2%, = .0012). נראה כי החולים המודעים יותר היו מעורבים יותר בטיפול.

לכתבה במדסקייפ

European League Against Rheumatism (EULAR) Congress 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה