Arthritis other

ועדה מטעם ה-EMA ממליצה להחיל את אמצעי הזהירות הקשורים לסיכונים הקרדיווסקולריים שבנטילת מעכבי COX2 גם על התרופה diclofenac (הודעת ה-EMA)

ועדת הערכת הסיכונים של סוכנות האירופאית לתרופות, המכונה PRAC, קובעת כי השפעת הטיפול הסיסטמטי במשכך הכאבים diclofenac על הלב וכלי הדם דומה לזו של מעכבי COX-2 סלקטיביים, בעיקר כאשר diclofenac ניתנת במינון גבוה (150 מ”ג ליום) ולאורך זמן , כך בהודעה שפרסמה בשבוע שעבר הסוכנות האירופאית לתרופות (EMA). עם זאת, נכתב בהודעה כי הועדה מעריכה כי יתרונותיה של התרופה עולים על הסיכונים שבטיפול. ניתן, לדבריהם, לצמצם את הסיכון לתרומבואמבוליזם עורקי באמצעות החלת אמצעי הזהירות שבשימוש ב-COX2 על נטילת diclofenac.

בהודעה נכתב כי  לא מומלץ לטפל ב- diclofenac במטופלים הסובלים מבעיות לב וכלי דם שונות (כמו אי ספיקת לב, מחלות לב, הפרעות במחזור הדם או היסטוריה של התקפי לב או שבץ), וכי במטופלים הנמצאים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם בשל יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה, סוכרת, עישון ועוד, יש לשקול לתת את התרופה רק לאחר בדיקת קפדנית של מצבם הרפואי. הכותבים ממליצים לרופאים המטפלים לשקול מחדש את מתן התרופה אחת לתקופה במטופלים הללו.  

Diclofenac , המשתייכת לקבוצת ה-NSAIDs, היא תרופה הנפוצה בטיפול בהקלה על כאב ודלקת, בין השאר בארתריטיס. בטיחות השימוש ב-NSAIDs  מנוטרת בקפדנות באיחוד האירופי. בסקירות של קבוצת התרופות נמצא כי היא קשורה לעליה קטנה בסיכון לאירועים תרומבואמוליטיים עורקיים, שעלולים להביא להתקפי לב ולשבץ. העליה הזו בסיכון היתה שכיחה יותר בעת נטילת מינונים גבוהים ולאורך זמן. המידע הרשמי אודות קבוצת התרופות (product information) ממליץ לקחת תרופות אלה במינונים האפקטיביים הנמוכים ביותר ולמשך זמן קצר כפי האפשר.

הסקירה שערכה PRAC היתה בתגובה לממצאי מחקר מ-2012 ממנו עלה כי NSAIDs היו קשורים לעליה קטנה בסיכון  לתופעות לוואי קרדיווסקולריות, וכי במתן של diclofenac , בהשוואה לתרופות אחרות המשתייכות לקבוצת הטיפול ב-NSAIDs , נראתה עליה בסיכון הדומה לזו שנראתה בטיפול במעכבי COX2.  לפי הפרסום, הסיכון הכללי בנטילת של אחת מהתרופות בקבוצת התרופות תלוי בגורמי הסיכון האישיים של המטופל. עבור diclofenac, נמצא כי הסיכון הוא לשלושה מקרים לכל 1000 אנשים הנמצאים בסיכון בינוני (עלייה מ-8 מקרים ל-1000 לאנשים שאינם נוטלים הטיפול, ל-11 מקרים ל-1000תחת טיפול ב-diclofenac ).

בהודעה נכתב כי הסקירה מבוססת על עדויות ממחקרים רבים ובלתי תלויים. המלצות הועדה ישקלו בפגישה השנתית של ה- Coordination Group for Mutual Recognition and Decentralised Procedures  וכי הממצאים הסופיים שעלו הסקירה ימסרו לרופאים ולמטפלים בקרוב בהודעה נפרדת.

להודעה מטעם ה-EMA

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה