Arthritis other

מטופלים רבים הסובלים ממחלות לב או מגורמי סיכון קרדיוסקולריים מקבלים NSAIDs לשיכוך כאבים כרוניים, על אף הסיכון (מדסקייפ, מתוך מפגש EULAR )

מחקר חדש מאירלנד טוען כי לאחוז ניכר מהמטופלים הסובלים ממחלת לב איסכמית או שחיים עם גורמי סיכון קרדיווסקולריים ניתנים שלא כהלכה מרשמים לתרופות מסוג NSAIDs (nonsteroidal anti-inflammatory drugs) לטיפול בכאבים הקשורים לדלקת פרקים שגרונית, מחלות שריר שלד או כאבים כרוניים אחרים; זאת על אף שלתרופה סיכונים קרדיווסקולריים ידועים. המחקר הוצג בקונגרס השנתי של EULAR (European League Against Rheumatism) .

החוקרים כותבים כי ידוע כיום כי תרופות NSAIDs מעלות את הסיכון לאוטם שריר הלב ולתמותה בחולים הנמצאים בסיכון, הן בשימוש קצר טווח והן בשימוש ארוך טווח.הסיכונים בשימוש ארוך טווח תוארו בעבר במחקרים שונים, אך לדברי החוקרים גם שימוש קצר טווח מביא לעליה בסיכון להתקפי לב ולתמותה. לדבריהם, יש לנסות ולטפל במחלה עצמה על פני הטיפול בכאבים הנלווים, למשל, במתן DMARDs ( כלומר disease-modifying antirheumatic drugs) למטופלים הסובלים מארתריטיס.

החוקרים כללו במחקרם למעלה מעשרת אלפים מטופלים, בני חמישים או יותר, שהשתייכו למרפאה גדולה המסונפת לאוניברסיטה בדאבלין שבאירלנד. החוקרים בחנו מרשמים שניתנו לתרופות  diclofenac ,ibuprofen ,mefenamic acid ,naproxen ,etoricoxib ו- celecoxib.וסרקו את  תיקם הרפואי של המטופלים עבור גורמי סיכון למחלת לב איסכמית, כמו יתר לחץ דם, סוכרת, התקפי לב קודמים ורה-וסקולריזציה עם סטנט או בניתוח. 108 מטופלים קיבלו מרשמים לתרופות מסוג NSAIDs בשל אוסטאוארתריטיס, דלקת פרקים שגרונית, כאבי שריר שלד וכאבי גב או כאבים כלליים, כש-36% מהם היו עם גורמי סיכון מוכרים למחלות לב וכלי דם או שסבלו ממחלת לב איסכמית. מבין המטופלים עם מחלת לב או שהיו עם גורמי סיכון מוכרים, למעלה מ-50% התבקשו לנטול NSAIDs למשך חודש או יותר, ו-15% למשך שנה או יותר. לדברי החוקרים, התרופה הנרשמת ביותר בקבוצה זו באירלנד היא Diclofenac, והיא היתה גם השכיחה ביותר מבין המרשמים שניתנו בקבוצת המחקר.  נראה שיש להעלות את מודעות הראומטולוגים ורופאים מטפלים אחרים לסיכונים האפשריים, בעיקר בחולי לב או במטופלים הנמצאים בסיכון למחלות לב, הקשורים במתן ארוך או קצר טווח של NSAIDs.

לכתבה במדסקייפ

European League Against Rheumatism (EULAR) Congress 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה