Arthritis other

גורמים המנבאים תגובה טובה לטיפול ביולוגי בחולים עם JIA (מתוך JAMA)

ממחקר תצפיתי, רב-מרכזי, שהוצג בכנס השנתי מטעם ה-American College of Rheumatology, עולה קשר בין תגובה מצוינת לטיפול ב-Etanerecept (אנברל), שתועדה בשליש מהחולים, ובין מדדי מוגבלות נמוכים, חשיפה מעטה לטיפול תרופתי קודם לפני התחלת Etanercept וגיל צעיר בעת הופעת המחלה. תגובה ירודה נקשרה עם JIA (Juvenile Idiopathic Arthritis) ומין נקבה.

למרות ש-Etanercept אושר לטיפול בחולים עם JIA לפני 10 שנים, לא ידוע רבות אודות גורמים המנבאים תגובה לטיפול. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לזהות גורמים המנבאים תגובה לטיפול ב- Etanercept.

המחקר התבסס על נתונים ממאגר Arthritis and Biologicals in Children Register, מחקר הנמשך בימים אלו והחל בשנת 1999 כאשר תרופות ביולוגיות נכנסו לשימוש, וכלל את כל החולים עם JIA בהולנד, המטופלים כיום או עבר בתרופות ביולוגיות. מדגם המחקר כלל 262 חולים עם JIA, שלא קיבלו טיפול ביולוגי והחלו בטיפול ב- Etanercept. חציון גיל המשתתפים היה 6.9 שנים וחציון גילם בעת התחלת הטיפול ב- Etanercept היה 12.4 שנים; 71% מאוכלוסיית המחקר היו נשים.

החוקרים העריכו את התגובה לטיפול 15 חודשים לאחר התחלת טיפול ב- Etanercept. תגובה מצוינת (שהוגדרה כמחלה לא-פעילה או הפסקת Etanercept בשל הפוגה במחלה) תועדה ב-85 חולים (32%). תגובה ירודה (שהוגדרה כשיפור של פחות מ-50% או הפסקת הטיפול בשל חוסר-תועלת או אי-סבילות) זוהתה ב-85 חולים (32%). יתר 92 החולים (46%) הציגו תגובה בינונית (שהוגדרה כשיפור של מעל 50%, אך ללא עדות למחלה לא-פעילה).

במהלך 15 החודשים הראשונים לטיפול, 119 חולים פיתחו סיבוך זיהומי, לא-זיהומי, או חמור, אחד או יותר. תופעות לוואי תועדו ב-37 חולים עם תגובה מצוינת, 46 חולים עם תגובה ירודה ו-36 עם תגובה בינונית.

מניתוח משני של 262 חולים עם חציון מעקב של 35.6 חודשים לאחר התחלת Etanercept, עלה כי במהלך 4-7 שנים, ב-37-49% מהחולים המחלה הייתה לא-פעילה. ב-39 חולים נעשה ניסיון הפסקת Etanercept בשל הפוגה במחלה, לפי שיקול דעתו של הרופא, לאחר חציון של 36.9 חודשים. מבין אלו, ב-15 חולים חלה הישנות והוחזר הטיפול ב- Etanercept.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי בחולים עם מחלה פחות חמורה, ככל שמתחילים בטיפול מוקדם יותר, במהלך “חלון הזדמנויות”, כך התגובה טובה יותר. זהו אחד המחקרים הראשונים שהוכיח זאת עבור תכשירים ביולוגיים, לאחר שבעבר דווח על תופעה דומה עם Methotrexate ו-Sulfasalazine.

JAMA. Published online November 6, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה