Arthritis other

מהי היעילות של Rituximab ו-Methotrexate בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית מוקדמת פעילה? (מתוך Annals of the Rheumatic Diseases)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון נובמבר של ירחון Annals of the Rheumatic Diseases עולה כי טיפול משולב ב-Rituximab ו-Methotrexate הינו יעיל עבור חולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis, RA) שטרם טופלו קודם לכן ב-Methotrexate.

החוקרים מסבירים כי Rituximab הינו טיפול יעיל בחולים עם RA מבוססת. מטרת מחקרם זה, שהינו מחקר מבוקר שלב III, כפול-סמיות ובהקצאה אקראית, המכונה IMAGE, הייתה לבחון את יעילות השימוש בתכשיר במניעת נזק פרקי ואת בטיחותו בשילוב עם Methotrexate.

במחקר נכללו 775 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית פעילה אשר טרם קיבלו Methotrexate קודם לכן, ואשר הוקצו אקראית לקבל Methotrexate בלבד (כך ב-249 חולים), Rituximab במינון 500 מ”ג פעמיים ו-Methotrexate (249 חולים) או לחילופין Rituxomab במינון 1000 מ”ג פעמיים ו-Methotrexate (250 חולים). היעד העיקרי של המחקר בתום 52 שבועות מעקב נקבע כשינוי שחל בנזק המפרקי כפי שהוערך על פי מדד ה-Genant-modified Sharp score.

בתום 52 שבועות טיפול, מדווחים החוקרים, נמצא כי טיפול ב-Rituximab במינון הגבוה יחד עם methotrexate היה קשור לירידה בהתקדמות הנזק המפרקי בהשוואה ל-Methotrexate לבדו (שינוי ממוצע במדד ה-Sharp של 0.359 נקודות לעומת 1.079; p=0.0004) ובשיפור בתוצאות הקליניות (ACR50 של 65% לעומת 42%; p<0.0001). בנוסף, נמצא כי טיפול במינון הנמוך יותר של Rituximab יחד עם Methotrexate היה קשור בשיפור בתוצאות הקליניות (ACR50 של 59% לעומת 42%; p<0.0001) בהשוואה ל-Methotrexate לבדו אולם לא הביא לירידה מובהקת בהתקדמות הנזק המפרקי. באשר לתוצאות ביחס לפרופיל הבטיחות, מציינים החוקרים כי אלו היו דומות בין הקבוצות.

החוקרים מסכמים כי טיפול ב-Rituximab במינון 1000מ”ג פעמיים בשילוב עם Methotrexate הינו טיפול יעיל בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית שטרם טופלו קודם לכן ב-Methotrexate.

Annals of the Rheumatic Diseases 2010

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה