Arthritis other

מהי היעילות של התכשיר Tanezumab בטיפול בכאבים המיוחסים לאוסטיאוארתריטיס של הברך? (מתוך NEJM)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אוקטובר של ירחון New England Journal of Medicine (NEJM) עולה כי חולים הסובלים מאוסטיאוארתריטיס בינונית עד קשה של הברך וטופלו ב-Tanezumab הראו ירידה בכאבים במפרק ושיפור בתפקוד, וזאת במחיר של תופעות לוואי קלות עד בינוניות.

החוקרים מסבירים כי ביטוי מוגבר של Nerve growth factor ברקמה מודלקת או פגועה קשור במידה רבה יותר של כאב. לפיכך, תכננו מחקר זה מסוג Proof-of-concept על מנת לבחון את הבטיחות ואת ההשפעה האנלגטית של Tanezumab, נוגדן מונוקלונאלי מואנש אשר קושר ומעכב גורם גדילה זה.

במחקר נכללו 450 חולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך, אשר הוקצו אקראית לקבל טיפול ב-Tanezumab (במינון 10, 25, 50, 100 או 200 מיקרוגרם לק”ג משקל גוף) או לחילופין תרופת דמה בימים 1 ו-56 למעקב. היעדים העיקריים הוגדרו ככאבים בברך בעת הליכה וההערכה הגלובאלית של החולה את תגובתו לטיפול. בנוסף, ביקשו החוקרים להעריך את מידת הכאב, נוקשות ותפקוד גופני באמצעות מדד ה-Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index (WOMAC), את שיעור התגובה לטיפול על פי קריטריוני ה-Outcome Measures for Rheumatology Committee and Osteoarthritis Research Society International Standing Committee for Clinical Trials Response Criteria Initiative (OMERACT-OARSI), וכן את בטיחות השימוש בתכשיר.

החוקרים מדווחים כי הממוצע של שבועות 1 עד 6 לטיפול, הראה כי הירידה בכאבים בברך בעת הליכה לעומת הערכים הבסיסיים נעה בין 45% ל-62% בתלות במינון תרופת המחקר, וזאת בהשוואה ל-22% ירידה שנצפתה בקבוצת הביקורת (p<0.001).

בנוסף, מציינים החוקרים כי בהשוואה לתרופת הדמה, נקשר הטיפול ב-Tanezumab לשיפור רב משמעותית בתגובה לטיפול כפי שהוערכה באמצעות מדד ה-Global assessment measure של החולה (עלייה ממוצעת בציון של 29% עד 47% עם מינונים שונים של התרופה, וזאת לעומת 19% בקבוצת הביקורת; p<0.001). שיעור התגובה על פי מדד ה-OMERACT-OARSI נע בין 74% ל-93% (במינונים שונים של Tanezumab) לעומת 44% בקבוצה שטופלה בתרופת הדמה (p<0.001).

באשר לשיעור תופעות הלוואי, עמד זה על 68% ו-55% בקבוצות ה-Tanezumab ותרופת הדמה, בהתאמה. לדברי החוקרים, תופעות הלוואי השכיחות ביותר שנצפו היו כאבי ראש (9%), זיהומים בדרכי הנשימה העליונות (7%) ופאראסטזיות (7%).

החוקרים מסכמים כי במחקר זה מסוג Proof-of-concept, עלה בידם להדגים כי טיפול ב-Tanezumab בחולים עם אוסטיאוארתריטיס בינונית עד קשה של הברך נקשר בירידה בכאבים בברך בעת הליכה ושיפור בתפקוד, וזאת כאמור במחיר של תופעות לוואי קלות עד בינוניות.

NEJM 2010

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה