Arthritis other

היעילות והבטיחות של Adalimumab במטופלים עם דלקת פרקים סרונגטיבית שטופלו בעבר במעכבי TNF (מתוך Arthritis Research & Therapy)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-16 ביוני 2010 ב- Arthritis Research & Therapy, עולה כי בקרב מטופלים הסובלים מ- Ankylosing spondylitis (AS) ו- Psoriatic arthritis (PsA)אשר טופלו בעבר במעכבי Tumor necrosis factor (TNF) , טיפול בן 12 שבועות ב-Adalimumab (יומירה, אבוט) הוביל לשיפור קליני במצב המחלה.

החוקרים כותבים מעכבי TNF משפרים את הסימנים והתסמינים של חולים עם דלקות פרקים סרונגטיביות, כולל AS ו- PsA. מטרת המחקר הייתה להעריך את היעילות והבטיחות של Adalimumab במטופלים עם AS ו-PsA אשר טופלו בעבר במעכבי ה-TNF Infliximab ו/או Etanercept.

זהו מחקר מסוג תווית פתוחה שכלל 2 תתי-מחקרים, האחד עם חולי AS והשני עם חולי PsA. החוקרים ערכו ריבוד של המשתתפים ע”פ היסטוריה של טיפול במעכבי TNF, סוג הטיפול שניתן (Etanercept או Infliximab), והסיבה להפסקת טיפול זה. הם מציינים כי הטיפול ב-Etanercept הופסק 3 שבועות לפחות והטיפול ב-Infliximab הופסק חודשיים לפחות לפני תחילת טיפול המחקר. המשתתפים קיבלו טיפול ב-Adalimumab במינון 40 מ”ג בכל שבועיים למשך 12 שבועות. הערכת יעילות הטיפול נעשתה באמצעות מדדי המחלות המקובלים.

החוקרים מדווחים כי לאחר 12 שבועות טיפול, תגובת Bath Ankylosing Spondylitis Disease Activity Index 50 נצפתה ב-40.8% מחולי AS שקיבלו בעבר טיפול במעכבי TNF, וב-63% מחולי AS שלא טופלו קודם לכן במעכבי TNF. החוקרים מציינים כי באופן כללי שיעור התגובה היה גבוה יותר בחולים שהפסיקו את הטיפול במעכבי TNF בשל אובדן התגובה או אי-סבילות, לעומת חולים בהם הופסק הטיפול במעכבי TNF בשל היעדר תגובה.

כמו כן, במשתתפים עם PsA נצפה כי 71.2% מחולי PsA שקיבלו בעבר מעכבי TNF מילאו את קריטריוני התגובה (Modified PsA response criteria), לעומת 78.8% מהמשתתפים שלא טופלו בעבר במעכבי TNF. החוקרים מוסיפים כי שיעור החולים שקיבלו הערכה “נקייה” או “כמעט נקייה” ב- Physician’s Global Assessment of psoriasis , עלה ב-27.7% במשתתפים שטופלו בעבר במעכבי TNF, וב-35.1% במשתתפים שלא קיבלו טיפול זה בעבר. חציון השינוי ב- Nail Psoriasis Severity Index היה 6- בכלל חולי ה-PsA שהשתתפו במחקר.

החוקרים מוסיפים כי תופעות הלוואי שנצפו תחת הטיפול ב-Adalimumab היו דומות הן במשתתפים עם AS והן במשתתפים עם PsA, ללא קשר לקבלת טיפול קודם במעכבי TNF.

לאור התוצאות מסכמים החוקרים כי במטופלים הסובלים מ-AS או PsA אשר טופלו בעבר במעכבי TNF, טיפול בן 12 שבועות ב-Adalimumab נקשר לשיפור קליני במחלה.

Arthritis Res Ther. 2010;12(3):R117

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה