Arthritis other

חום עשוי להיות הביטוי היחיד ל- FMF בגיל מוקדם (מתוך Pediatrics)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם ב- Journal of Pediatrics במרץ 2010 עולה כי FMF בשנתיים הראשונות לחיים מתבטא פעמים רבות בהתקפי חום בלבד.

החוקרים מסבירים כי הצוות הרפואי מתייחס לתסמינים הקשורים ל- FMF בדרך כלל כאשר ילדים הופכים למילוליים יותר לרוב לאחר גיל שנתיים.  לדבריהם, קיימים מעט מאוד דיווחים בספרות הרפואית הדנים ב- FMF בחולים הצעירים מגיל שנתיים, דבר המביא למודעות נמוכה לאפשרות של קיום המחלה בקבוצת גיל וכן לעיכוב באבחנתה.

במחקר הנוכחי נבדקו 814 ילדים למאפיינים קליניים וגנטיים של FMF.  בוצע ניתוח של התסמינים הקליניים וסוג המוטציה הגנטית בכל הילדים, תוך השוואת ילדים עם הופעת המחלה לפני גיל שנתיים לאלו עם הופעה לאחר גיל שנתיים.

מתוצאות המחקר עולה כי 254 ילדים (קבוצה I, 31.2%) חוו התקף ראשון של FMF לפני גיל שנתיים, עם גיל ממוצע של 1.1 שנים.  מתוך קבוצה זו 60 ילדים בטאו את המחלה לראשונה בגיל דומה לשאר הקבוצה (סביב גיל 1.1 שנים) ואובחנו לפני גיל שנתיים (גיל ממוצע לאבחנה – 1.7 שנים).  194 הנותרים אובחנו רק לאחר גיל שנתיים (גיל ממוצע 5.1 שנים).    242 ילדים (קבוצה II) בטאו תסמינים ראשונים של המחלה לאחר גיל שנתיים, ואובחנו כחולי FMF בגיל ממוצע של 5.5 שנים.  מהשוואת שתי הקבוצות עולה כי הילדים שאובחנו לפני גיל שנתיים סבלו משיעור התקפי חום הגבוה ביותר כביטוי היחיד של FMF.  שיעורי כאבי הבטן, התקפי פלאוריטיס וארתריטיס היו הנמוכים ביותר בקבוצה זו.  עוד נמצא כי ילדים שאובחנו לפני גיל שנתיים סביר היה באופן משמעותי שיהיו הומוזיגוטיים למוטציית M694V.  כמו כן חלק גדול יותר מקבוצה זו היו יהודים ממוצא צפון אפריקאי.

החוקרים מסכמים כי ראומטולוגים ורופאי ילדים המטפלים באוכלוסיה בה ל- FMF המצאות גבוהה, צריכים להיות מודעים לביטוייה הרחבים של המחלה, אשר עלולים לגרום לעיכוב באבחנתה.

J Ped 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה